Kriget väcker frågor hos barnen på Herrhagsskolan

Det var sportlov på Herrhagsskolan i Nyköping när kriget bröt ut i Ukraina. När eleverna sedan kom tillbaka på måndagen stod lärarna inför uppgiften att på ett pedagogiskt sätt prata om situationen med dem.

Josefine Björkborg, Sophie Bergdahl och Malin Säfström är lärare för årskurs 4 på Herrhagsskolan i Nyköping.

Josefine Björkborg, Sophie Bergdahl och Malin Säfström är lärare för årskurs 4 på Herrhagsskolan i Nyköping.

Foto: Henni Ratilainen Bergqvist

Nyköping2022-03-05 07:46

– Det var lov när det hände, så vi visste inte riktigt vad barnen hade hört. Första dagen var det mycket oro bland eleverna, berättar Sophie Bergdahl, lärare för årskurs 4 på Herrhagsskolan i Nyköping.

– Vi hade jobbat med demokratifrågor precis innan. Så de hade en bra grund. Då kunde vi koppla det som händer i världen nu till det de lärt oss innan lovet, tillägger kollegan Malin Säfström.

När sportlovet var slut och eleverna var tillbaka på skolan, samlades de och fick prata om vad de hört.

– En del visste jättemycket och hade sett bilder och videor. Andra hade bara hört talas om det, säger Sophie.

På samlingen fick barnen prata fritt om vad de hört, sett och tänker. Detta blev sedan grunden för en mer organiserad diskussion som lärarna styrde. Då hade de samlat på sig fakta som behövdes för att svara på barnens funderingar.

– Det fanns ett stort behov för barnen att prata ut om allt, säger Malin.

Elever idag använder sig mycket av sociala medier, som bildappen Instagram och videoappen TikTok, där vuxna inte alltid har kontroll över vad barnen får tillgång till. Detta utgjorde mycket av diskussionen, och lärarna i klassen tryckte extra mycket på att inte sprida vidare bilder och videor, samt vikten i att ta en paus från nyhetsflöden ibland.

– Diskussionen avslutades med att vi sa att det bara är att komma till oss och prata om det är något. Det är viktigt för dem att veta det, berättar Sophie.

– Vår skola har inte en matsal, så varje klass äter tillsammans i klassrummen. Så vi har kunnat prata under lunchen också. Då blir det lite mer personligt, säger Malin.

– På svenskan har jag passat på att prata om källkritik. Vi har tagit upp begrepp som desinformation, propaganda och fake news. Det har ju varit aktuellt under pandemin också, säger Sophie.

– Och nu förstår de verkligen hur viktigt det är med källkritik, tillägger Malin.

Lärarna har skapat en digital dagbok där barnen får skriva sina tankar och funderingar om de vill. Om de hellre vill rita så har eleverna den möjligheten också. 

Vissa elever har visat rädsla för att kriget ska komma till Sverige. Det är en av de största utmaningarna tycker Malin och Sophie. De vill såklart inte sprida någon oro, men samtidigt kan de inte ljuga.

– En stor del av vårt ansvar är att förmedla hopp, säger Sophie. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!