Krisande SBB flyttar hyreshus – till annat bolag

Det krisande fastighetsbolaget SBB har sålt tre fastigheter i Nyköping, till Unobo – ett bolag som de själva äger till 70 procent.

Lars Blomkvist inväntar information om vart han ska betala sin nästa hyra. "Jag har ringt felanmälan men de hade inget svar", säger han.

Lars Blomkvist inväntar information om vart han ska betala sin nästa hyra. "Jag har ringt felanmälan men de hade inget svar", säger han.

Foto: Jennie Krook

Nyköping2023-05-24 19:19

Resterande 30 procent av Unobo ägs av Riksbyggen, som från och med den första juni kommer att ta över förvaltningen av de sammanlagt 127 hyreslägenheterna i Isaksdal.

– Jag fick ett brev förra veckan där det stod att Unobo köpt fastigheterna av SBB. Det står att man ska betala hyran till ett nytt bankgironummer men inte till vilket. När jag ringde Riksbyggen visste de först inte om köpet, jag tror att det här har gått oerhört snabbt, säger Lars Blomkvist, som bor i en av lägenheterna.

undefined
Samhällsbyggnadsbolaget är hårt skuldsatt och befinner sig för närvarande under stor ekonomisk press.

SN har försökt nå SBB för att fråga hur det kommer sig att man flyttar fastigheter mellan bolag på det här sättet, men inte fått något svar.

Magnus Peterson, Asset manager på Unobo, säger att han inte vet.

– Det är en ägarfråga, i det här fallet har man valt att tillskjuta fastigheter till Unobo, säger han.

För Lars Blomkvist som bott i sin lägenhet i Isaksdal i 17 år är det inte helt ovanligt att hyreshuset får nya ägare.

– Nej, det har varit några byten de senaste åren.

Hur känns det?

– Det är inget jag sover sämre av. Men jag får inte riktigt ihop hur det är tänkt med hyran, säger han och visar mig informationsbrevet de fått.

Där skriver Unobo att det är viktigt att observera det nya numret för hyresbetalning, men lämnar inget nytt bankgironummer.

undefined
Tre fastigheter i Isaksdal berörs av SBB:s ägarbyte.

Enligt Magnus Petersson ska nya hyresavier ha gått ut från 15 maj men flera hyresgäster som SN pratar har ännu inte fått något sådant.

– Om det blivit fel beklagar vi detta, då får man ringa felanmälan. För hyresgästerna ska denna förändring inte innebära någon skillnad, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!