Digitala p-automater inte anpassade för alla

Kommunens nya parkeringsautomater kräver datorvana. Det har inte JanErik Uhrström som nu har svårt att betala. "Jag har inte digitalfingrar", säger han.

JanErik Uhrström anser att utbytet av parkeringsautomaterna inte låter sig göras utan problem: "Den är komplex. Men för den som tillhör den digitala generationen är det inget konstigt alls."

JanErik Uhrström anser att utbytet av parkeringsautomaterna inte låter sig göras utan problem: "Den är komplex. Men för den som tillhör den digitala generationen är det inget konstigt alls."

Foto: Linus Elsinen

Nyköping2021-06-07 06:19

– För den som tillhör den digitala generationen är det inget konstigt alls. Innan var vi ju analoga. Du kan inte bara tänka digitalt helt plötsligt i allting, säger JanErik Uhrström.

I Nyköping byts 48 parkeringsautomater ut till kontant- och biljettfria automater för att spara på miljön och underhåll av automaterna. De tidigare fysiska knapparna har bytts ut mot touchskärmar.

undefined
JanErik Uhrström anser att utbytet av parkeringsautomaterna inte låter sig göras utan problem: "Den är komplex. Men för den som tillhör den digitala generationen är det inget konstigt alls."

JanErik Uhrström menar att det inte låter sig göras utan problem. Även om man är klar i huvudet är det inte alltid kroppen hänger med.

– Då ska jag stå här med mina fingrar. De är inte raka, de har huggit ved och byggt hus.

undefined
JanErik Uhrström tycker att digitaliseringen av allt sätter många äldre i ett utanförskap.

Det är så lätt att missa och glömma av exakt vilken tid man måste förnya sin biljett. Förr fick man en biljett från automaten där giltighetstiden var angiven. Nu får man kvittot digitalt.

– Om du vill ha kvitto ska du skriva in e-mejladressen här. Men alla har inte det, säger JanErik Uhrström.

– Har alla en dator? frågar han sig.

JanErik Uhrström menar att digitaliseringen utesluter delar av den äldre generationen från delar av samhället.

undefined
Instruktionerna för hur man köper boendebiljett är ett av problemen med de nya parkeringsautomaterna, förklarar JanErik Uhrström.

Under tiden JanErik Uhrström förklarar sin situation kommer en kvinna, som inte vill medverka med namn eller bild i tidningen, för att köpa en parkeringsbiljett. Hon vänder snabbt efter att ha kommit fram till automaten.

– Jag orkar inte med all information när man kommer till en parkering. Det är appar hit och appar dit, förklarar hon.

Hon menar att det är orimligt att behöva krångla sig igenom processen för att parkera bara i fem minuter.

– Det är alltid något nytt!

Tommy Carlsson, verksamhetschef för gata, park och hamn i Nyköpings kommun, förklarar bytet av automater:

– Varför vi har tagit bort biljetterna är ju för att det är det som har krånglat mest.

Han förklarar också att man inte uteslutit någon befolkningsgrupp.

– Vi tittar på alla befolkningsgrupper när vi gör det här. Det här var den tekniken som vi ansåg vara bäst, säger Tommy Carlsson och fortsätter:

– Här är det touchkontroll istället för knappar. Tekniken med knappar finns inte längre kvar hos den leverantör som vi har upphandlat.

Tommy Carlsson tror att för den stora massan kommer det fungera bra.

– Det är en touchkontroll där du ska registrera ditt registreringsnummer och det är klart det finns folk som tycker det är krångligt. Men det stora flertalet tror jag inte gör det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!