Ostlänken och den bibana som förenar höghastighetspåret med Nyköpings resecentrum har tidigare väckt starka reaktioner. Nu kommer ytterligare kritik men inte mot själva bibanan utan mot den särskilda sträcka, på tre till fyra kilometer, som förenar bibanan med själva högastighetsbanan. Den här utformningen finns både vid Skavsta flygplats och vid anslutningen norr om Sjösa.
Bibanan planeras vara enkelspårig. Men banan som förenar höghastighetsbanan med bibanan kommer att vara två enkelspår som går parallellt in på bibanan och blir ett.
– Om man istället hade valt att byta från vänster- till högertrafik så hade man inte behövt det ena av de två enkelspåren som förenar bibanan med höghastighetsbanan. Man hade kommit in direkt på högastighetsbanan i Skavsta istället. Vi hade sparat mellan 100 och 150 miljoner kronor på det, säger Lars Ericsson, som tidigare varit seniorkonsult åt Trafikverket i bibaneprojektet, Nyköpings resecentrum och även utbyggnaden av Västkustbanan samt andra järnvägsprojekt.
Kommer tåget från Nyköping på bibanan förbi Skavsta behöver spåret ut till höghastighetsbanan inte byggas till en anslutning lika långt från Skavsta station, menar Lars B Ericsson.
– Vi har signalsystem sedan länge som gör det möjligt att även köra högertrafik utan att de mötande tågen ska krocka, säger Lars B Ericsson.
Lars Ericsson har påtalat problemet flertalet gånger för Trafikverket men mötts av kalla handen, enligt honom.
– Jag fick svaret att det var ologiskt. Att i Sverige har vi alltid kört på vänster sida, men det stämmer inte. I Malmö har man tåg som går på högersidan vilket beror på att man vill köra över till Danmark som har högertrafik.
Men det här håller inte Trafikverkets projektledare för Ostlänksetappen i Nyköping, Jonas Nimfelt, med om.
– Det stämmer inte. Jag håller med om att det finns möjlighet att köra med högertrafik men det är inte den lösningen vi eftersträvar. En sådan lösning skulle generera merkostnader och ombyggnationer på andra ställen i järnvägsanläggningen. Det skulle också begränsa möjligheten att i framtiden bygga ut till ett dubbelspår på bibanan ifall det uppstår ett behov av att öka kapaciteten där. Det är därför har vi valt bort den lösningen, säger han.