Efter uppgifter om eventuella missförhållanden inledde Skolinspektionen en tillsyn av Östra skolan i maj, för att kontrollera om skolan uppfyllde kraven gällande trygghet och studiero.
– Jag tycker det är bra med tillsynsbesök. Man får se vad man behöver göra bättre, men man får också syn på vad som fungerar bra. De lyfter också flera områden som kändes bra. Bland annat arbetet för att skapa trygghet, som vi känt oss stolta över, säger rektor Katja Ahlin.
I Skolinspektionens beslut om föreläggande framgår att personalen inte anmält alla kränkningar de fått kännedom om.
– Även om man förmedlar hur rutiner ska gå till så förankras det säkert olika hos varje individ. Den här terminen har vi tagit upp det två gånger.
Verbala kränkningar mellan elever är vanligt förekommande på skolan, menar Katja Ahlin. Det kan vara att någon elev säger "du är dum" till en annan elev. Det kan också handla om diskriminering av någons etnicitet, förklarar rektorn.
– Det är inte mycket fysiskt.
Hur jobbar ni för att komma till bukt med verbala kränkningar?
– Språket är något vi ständigt jobbar med. Vi går igenom vad som inte är okej att säga. Sedan kan man också prata om vad en god kompis är. Hur kan man förstärka varandra? Vi har kooperativa strukturer, en modell där man jobbar tillsammans och avslutar grupparbeten med att säga något positivt till varandra.
Hur långt tillbaka sträcker sig problemen?
– Jag tycker klimatet varit hårdare kring det verbala de senaste två åren. Det här är ett långsiktigt arbete som man behöver ha dialog kring, både i skolan och hemmet. Det löser man inte på en dag. Det gäller att hitta de här insatserna, som till exempel det kooperativa arbetet. Det har vi jobbat med i ungefär ett år.
Behövs hårdare tag mot kränkningar?
– Vi ser å ena sidan att dokumentationen har ökat för att vi tagit tag i det, för att få syn på det. Vi tittar på var någonstans det är, vilka årskurser det kan vara mest i, ifall det är pojkar eller flickor och vilken typ av kränkningar det är.
Det upprättas cirka 15 kränkningsanmälningar i månaden nu, enligt rektorn.
– Vi skriver ju ganska många, vilket man först kan tänka är en nackdel, men det är också positivt för då uppmärksammar man vad som händer.
Vad talar för att det inte kommer fortsätta vara vanligt förekommande framöver med verbala kränkningar?
– Man måste ju tro på en förändring, annars gör man ju inga insatser. Det är ju så.
I Skolinspektionens beslut framgår att beslut om avstängningar av elever fattats av biträdande rektor. Enligt skollagen får inte rektorn ge det uppdraget åt någon annan. Vidare skriver Skolinspektionen att socialnämnden inte informerats om en elev stängts av en del av dagen eller en dag, vilket måste ske om eleven är under 18 år.
– Det är klart att det inte är bra, men i de här fallen har vi inte upplevt att det varit till men på något sätt. Det här har varit en kommunikation med föräldrar, oftast efter en händelse som varit på skolan under dagen. Då har eleven gått hem resten av dagen med sin vårdnadshavare. Jag förstår ju att det finns formalia som ska följas, säger Katja Ahlin.
Nyköpings kommun, som är huvudman för skolan, måste nu åtgärda bristerna senast den 27 oktober.