Det är längre avstånd mellan borden, som bekant, men trycket på krogarna i hamnen har inte minskat under virussommaren. Det anser Julia Sörberg på Nyköpings turistbyrå. Hon har inga vetenskapliga belägg för sitt konstaterande men rör sig i hamnen oftare än de flesta.
– Vi är nere några gånger i veckan och lämnar turistmaterial och det är mycket folk, säger hon.
Hon upplever att det är god stämning men märker av att vissa stör sig på folklivet ur ett smittskyddsperspektiv.
– Vi har märkt att det finns negativa kommentarer i vissa forum på sociala medier men krogarna svarar att de följer rekommendationerna, säger hon.
Sommaren flyter på relativt normalt och hon letar i minnet för att tänka ut vad som skiljer sig i Nyköping mot andra år, bortsett från alla inställda evenemang. På den fronten är det givetvis enorm skillnad på ett negativt sätt.
– Det har ju tillkommit drive-in bio på Rosvalla som varit helt utsålt varje tisdag.
Det tycker hon är trevligt, för filmerna som visas kommer inte med fiberoptisk snabbhet direkt från klippbordet i Hollywood. Som exempel visas Casablanca med Ingrid Bergman & Humphrey Bogart den fjärde augusti.
Ett gäng som besöker hamnen den här sommaren är Maria och Tom Skogsborg tillsammans med Ylva och Christian Källman. De har tagit båten till kajen vid Nyköpingsån för att köpa snus till Christian. De gillar vad de ser.
– Vi ska faktiskt flytta hit, skönt att komma bort från Kungens kurva-stressen, säger Maria.