Renaida är en av alla unga som fostrats i Nyköpings musikskola. Musikskolan har nu utvecklats till kulturskola med ännu större bredd.
– Musikskolan betydde massor för mig.Jag har haft så himla kul där. Det var så jag fick foten in i musikvärlden, och sedan blev det mitt yrke, säger hon.
Renaida lyfter särskilt gemenskapen och känslan av att lyckas. Hon gick i musikklass på Borgmästarhagsskolan. Hon strålade, ensam och tillsammans med andra, på elevkonserter i skolans aula och på Culturums stora scen.
– Jag hade dyslexi. Men i musiken, det var en grej jag kände att jag var duktig på och blev uppskattad för. Så det är så viktigt att barn och ungdomar får den här möjligheten, säger hon.
Renaida har skrivit nya låtar, gått en kurs i musikproduktion och har under sommaren spelat in en TV-serie som kommer att visas i SVT.
– Det är min första huvudroll. Det är en ungdomsserie, min karaktär vill bli artist.Jag tror att den kommer att börja sändas någon gång i februari.
Mattias Dahlström, rektor för kulturskolan i Nyköping, är orolig för att de kraftigt bantade statsbidragen till kulturskolan kan sätta stopp för en del av de aktiviteter som nu kan erbjudas gratis.
Statsbidragspengarna som kommit Nyköping till del har gjort det möjligt att erbjuda kulturprojekt på hemmaplan för barn på landsbygden. Kulturskolans lärare åker till Tystberga, Stigtomta och Runtuna där barn i årskurserna F-6 kan vara med och sjunga, dansa och spela olika instrument.
Budet om de halverade statsbidragen har väckt stark kritik bland landets kulturarbetare.
Kulturminister Parisa Liljestrand skriver i en kommentar till Sveriges radio Kulturnytt att regeringen valt att gå tillbaka från 200 till 100 miljoner kronor, eftersom det var den summan som staten lade på kulturskolan innan pandemin.