En auktionsfirma i Nyköping auktionerade under förra året ut en cykel på internet. En köpare plockade hem budgivningen på 500 kronor och betalade sedan 680 kronor i frakt för att få den hemlevererad.
När cykeln väl var hemma uppstod det dock ett problem, den var låst och det fanns ingen nyckel.
Kunden reklamerade cykeln och fick svar av auktionsfirman att hon fick reklamera cykeln, men då betala frakten för att den skulle komma tillbaka. Personen valde då att behålla cykeln och själv lösa problemet genom att borra upp låset och ersätta det, vilket kostade 1 494 kronor.
Kunden anmäler sedan ärendet till Allmänna reklamationsnämnden och kräver att få sina 1 494 kronor tillbaka. Anmälaren menar att det borde stått i beskrivningen att cykeln var låst utan nyckel och att cykeln i praktiken var obrukbar.
Auktionsfirman motsätter sig kraven om att betala. Av deras villkor framkommer det att varor säljs i befintligt skick och att det även stod att cykeln var "ej genomgången. Skador och saknade delar kan förekomma.”
ARN menar att det förvisso syns på alla bilder att cykeln var låst, men att man inte kan dra slutsatsen att den inte går att låsa upp genom att kolla på bilderna. De menar att detta är något företaget borde ha upplyst om eftersom att kunden inte kunde räkna med att cykeln var brukbar.
Felet skulle företaget ha löst och de rekommenderas av ARN att betala hela kostnaden på 1 494 kronor till kunden för att ta bort och ersätta det gamla låset.