– Det blir inte mycket billigare, alltid, säger konsumenten Maria Lindblom.
Hon har precis varit inne på Rusta och handlat nödvändiga varor som toalettpapper. Att fynda på Black week har hon inte mycket för.
Under 2022 infördes en lagändring i prisinformationslagen. Den innebär att varans tidigare pris ska anges vid en prissänkning och det som anges ska vara det billigaste priset de senaste 30 dagarna innan prissänkningen.
Men enligt Konsumentverket har lagen inte fått något större genomslag. En rapport från 2024 visar att 59 procent av produkterna som granskats inte prissatts korrekt.
Vid Påljungshage utanför centrala Nyköping står Therese Gonzales tillsammans med sin partner. Paret har knappt noterat att Black week hägrar i krokarna.
– Jag köper sakerna när jag behöver dem, säger Therese Gonzales.
Litar du på företagen?
– Nej, det gör jag verkligen inte. Jag går alltid in med ett mindset att de har satt på en klisterlapp och så är det samma pris eller ännu dyrare.
Hon känner igen de regler som butikerna måste förhålla sig till, men hon brukar inte tänka på dem när hon är ute i affärer.
Mats Engvall är en annan Nyköpingsbo som är skeptisk. Han har själv jobbat inom radio- och tv-branschen och menar att det är vanligt förekommande att butikerna nämner ett tidigare pris som någon gång varit satt på en vara. Sedan hävdas att nuvarande pris är mycket mer förmånligt, trots att de olika priserna tidsmässigt saknar koppling.
– Det har alltid förekommit och det är inga nyheter, säger han.