Bedragaren, som sade sig representera Telia, hävdade att företaget missat att dra av seniorrabatt på kvinnans senaste räkning. För att få tillbaka rabatten var kvinnan tvungen att logga in på sin bank via bank-id – när kvinnan följde uppmaningen tömdes kontot.
Polisen har sedan dess förhört kvinnan och inlett en förundersökning om bedrägeri.
– Vi hoppas att vi kan få reda på vem eller vilka som ligger bakom det här. Det är ett öppet ärende under utredning, men det är en väldigt tråkigt händelse såklart, sa polisens presstalesperson Dennis Johansson Strömberg under fredagen.
Polisen uppmanar allmänheten att aldrig logga in med sitt bank-id på någon annans uppmaning, eller lämna ut känsliga uppgifter till okända uppringare.
– Vi vill att folk är uppmärksamma kring sådana här telefonsamtal. Det är ofta liknande tillvägagångssätt med den gemensamma nämnaren är att den som blir uppringd uppmanas att lämna ifrån sig känsliga uppgifter eller logga in på banker, säger Dennis Johansson Strömberg.