Hyllor ska upp och kyldiskar in. Nu färdigställs den nygamla butikslokalen bakom Åhléns i Axet. Om tre veckor slår Jimmy Fågelqvist upp dörrarna. Han hymlar inte med att namnvalet är en rak utmaning mot Kronhallen, som länge varit den enda större livsmedelsbutiken i Nyköpings centrum.
– Vi slåss om samma kunder och de kommer att få det svettigt.
Finns det marknad för en till mataffär i stan?
– Det är jag övertygad om, men jag säger inte att det blir lätt. Sättet vi kommer driva butiken på blir lite unikt, det ska inte bli dyrare bara för att butiken är mindre och det innebär att vi får jobba lite hårdare.
På ICA Kronhallen räknar man med en utmaning i höst.
– Att slåss om kunderna låter lite läskigt, men självklart ska vi försöka spänna musklerna lite, säger butikschefen Daniel Kjell.
Kronhallen har haft ett guldläge sedan Hemköp i Åhlénshuset lades ner för ganska exakt tre år sedan. När konkurrenten försvann fick de nya kunder från Väster, försäljningssiffrorna steg och vid det här laget har de hunnit anställa flera nya medarbetare.
– Vi hoppas att vi får behålla så många kunder som möjligt. Men de som bor på Väster och har svårt att ta sig runt vill nog gärna handla där, säger Kjell.
Ett annat orosmoln för Kronhallen är att Östra storgatan håller på att omvandlas till gågata. Mindre trafik utanför är en klar nackdel, menar Daniel Kjell.
– Vi får väl se hur det blir. Vi har i alla fall kunnat påverka så att sista snutten förblir dubbelriktad och kunderna fortfarande kan komma nära oss.
Medan Kronhallen är en del av ICA kommer Cityhallen anslutas till konkurrerande Axfoods nätverk. Där ingår kedjor som Tempo, Hemköp, Willys och Fågelqvists andra butik, MatXtra.
– Cityhallen blir en frifräsarvariant. Det blir ett snäpp uppåt med mer ekologiskt och så vill vi utveckla samarbetet med lokala leverantörer, säger han.
Tanken är att inkludera närbutiken i MatXtras förhandlingsgrupp, som köper stora volymer, tillfälliga partier och kapar grossistled för att hålla nere priserna. Sen ska sortimentet spetsas till med delikatessdisk och färdiga luncher att ta med. Målgruppen är personer som hellre köper en kasse några gånger i veckan än storhandlar allt på en gång.