LÀrare slÄr larm: "KÀnner oss ledsna och frustrerade"

LÀrare pÄ Bryngelstorpskolan i Nyköping har fÄtt nog. Det Àr svÄrt att arbeta enligt skollagen pÄ grund av att de Àr för fÄ i personalen, sÀger de. "Nu gÄr det inte lÀngre, botten Àr nÄdd", skriver lÀrarna i ett brev till kommunen.

LÀrarna sÀger att det Àr för fÄ i personalen pÄ skolan. HÀr Àr Camilla Eriksson, Lotta Isacsson, Sofia Hartzell, Sofia Holm, Stefan Lumsén, Ida Kleringer Wellander, Desirée Farneborn, Helene Fredriksson, Anna Falk, Jenny Fornstedt, Yvonne Melin Jansson, Helena Haglund, Anna Guttke, Therése Enoksson Mroczek, Annelie Zetterström och David Nyquist.

LÀrarna sÀger att det Àr för fÄ i personalen pÄ skolan. HÀr Àr Camilla Eriksson, Lotta Isacsson, Sofia Hartzell, Sofia Holm, Stefan Lumsén, Ida Kleringer Wellander, Desirée Farneborn, Helene Fredriksson, Anna Falk, Jenny Fornstedt, Yvonne Melin Jansson, Helena Haglund, Anna Guttke, Therése Enoksson Mroczek, Annelie Zetterström och David Nyquist.

Foto: Linnéa Lind

Nyköping2023-10-27 06:43

– Det Ă€r klart att nĂ€r vĂ„r arbetsmiljö inte funkar, sĂ„ drabbas ju eleverna. Det Ă€r framför allt dem vi vill vĂ€rna om.

Det sÀger en av lÀrarna pÄ Bryngelstorpskolan som har samlats för att prata med tidningen.

– Den hĂ€r terminsstarten har varit extrem, den Ă€r sĂ„ otroligt slimmad. Är det nĂ„gra som Ă€r sjuka sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att fĂ„ ihop det, sĂ€ger en annan lĂ€rare.

De Àr trötta. Uppgivna. Det Àr svÄrt att arbeta enligt skollagen, menar lÀrarna, för att de Àr för fÄ. Barnens skolgÄng blir lidande. Ett exempel de nÀmner Àr att det inte gÄr att anpassa undervisningen efter varje elevs behov. Den tiden finns inte.

– Vi kĂ€nner oss ledsna och frustrerade, sĂ€ger en lĂ€rare.

– Det skapar en stress att stĂ€ndigt kĂ€nna att man inte hinner med det man behöver, sĂ€ger en annan lĂ€rare.

– Eller rĂ€cker till, fyller flera andra lĂ€rare i.

– Sen ser vi ju barn misslyckas. Har vi inte bland annat specialpedagoger, dĂ„ kraschar ju elever. Man blir ledsen, men fĂ„r förhĂ„lla sig till det. Det Ă€r elever som offras.

Antalet elever per lÀrare har i mÄnga Är legat högre pÄ Bryngelstorpsskolan, jÀmfört med rikssnittet. Bilden Àr tagen i ett annat sammanhang.
Antalet elever per lÀrare har i mÄnga Är legat högre pÄ Bryngelstorpsskolan, jÀmfört med rikssnittet. Bilden Àr tagen i ett annat sammanhang.

Situationen Àr inte unik för Bryngelstorpskolan, nÀmner lÀrarna, utan speglar det som sker pÄ nationell nivÄ med personalnedskÀrningar inom skolan.

– Vi ser hur lĂ€rarnas och förskol­lĂ€rarnas arbetsbelastning – som redan Ă€r hög – ökar ytterligare. Det blir mer undervisningstid, fler arbetsuppgifter och ofta fĂ„r man dessutom vikariera för varandra. Vi Ă€r i en mycket allvarlig situation, sĂ€ger Åsa FahlĂ©n, ordförande för Sveriges lĂ€rare, till tidningen Vi lĂ€rare.

I ett brev till kommunen listar lĂ€rarna pĂ„ Bryngelstorpskolan en rad farhĂ„gor – att fĂ€rre elever nĂ„r kunskapsmĂ„len, mobbningen ökar, fler elever riskerar dras in i kriminalitet, psykisk ohĂ€lsa ökar bland personal och elever. Allt kopplat till fĂ€rre vuxna pĂ„ skolan. Om elever inte nĂ„r kunskapsmĂ„len och mĂ„r dĂ„ligt, riskerar de att hamna snett i livet, sĂ€ger en lĂ€rare.

– Skolan Ă€r ju en hĂ€lsofrĂ€mjande faktor, tillĂ€gger hen.

Brevet avslutas med en direkt uppmaning: "Vi vill att ni politiker tar ert ansvar för skolan och elevernas framtid." NÀr tidningen frÄgar vad de vill mer konkret, svarar de att det behövs mer pengar.

Torbjörn Kock (S) Àr ordförande i barn- och ungdomsnÀmnden i Nyköpings kommun.
Torbjörn Kock (S) Àr ordförande i barn- och ungdomsnÀmnden i Nyköpings kommun.

Torbjörn Kock (S), ordförande i barn- och ungdomsnÀmnden i Nyköpings kommun, sÀger att budgeten Àr tillrÀcklig:

– Vi ökar Ă„rligen tilldelningen till skolan. Inför 2024 ökar vi tilldelningen med cirka 86 miljoner kronor. Totalt sett finns tillrĂ€ckligt med pengar i skolan, men det handlar om att vi behöver anvĂ€nda dem pĂ„ ett effektivt och ansvarsfullt sĂ€tt. DĂ€r vet jag att vi har en resa att göra.

AnvÀnds inte pengarna pÄ ett effektivt och ansvarsfullt sÀtt idag?

– Nej. Vi Ă€r inte fullt ut effektiva. Den totala mĂ€ngden pengar som vi stoppar in i verksamheten Ă€r tillrĂ€cklig.

Om pengarna anvĂ€nds ineffektivt – vad lĂ€ggs de pĂ„ och vad borde de lĂ€ggas pĂ„ i stĂ€llet?

– Om lĂ€rare ute i verksamheten sĂ€ger att man upplever att man inte har tillrĂ€ckligt med pengar, dĂ„ finns det ju en avvikelse nĂ„gonstans. Den behöver vi hitta och hantera, sĂ€ger Torbjörn Kock.

Bryngelstorpskolan Àr en skola med cirka 330 elever frÄn förskoleklass till Ärskurs 6.
Bryngelstorpskolan Àr en skola med cirka 330 elever frÄn förskoleklass till Ärskurs 6.

Kristin Viman och Camilla Börjesson, rektor respektive bitrÀdande rektor, sÀger att skolan behövt göra nedskÀrningar av budgetskÀl inför det hÀr lÀsÄret. Det rör sig om en lÀrartjÀnst, minskad speciallÀrartid fram till höstlovet samt en lÀrare som gÄtt ner i arbetstid varav den minskade tiden inte ersatts. Rektorerna menar att det gÄr att arbeta enligt skollagen med skolans personalstyrka.

– Vi behöver ordna med den inre organisationen och hjĂ€lpa till med upplĂ€gget för deras arbete helt enkelt. Vi arbetar kontinuerligt med den inre organisationen för att det ska fungera. Vi fĂ„r ju fortsĂ€tta ha en dialog naturligtvis och lyssna in personalen. Det handlar om att personalen fĂ„r vara delaktig nĂ€r vi lĂ€gger organisationen, sĂ€ger Kristin Viman.

Skolchef Carina Hall kommenterar brevet i ett mejl till tidningen, hÀr nerkortat:

"De (skolledningen) har gjort bedömningen om tjÀnstefördelning utifrÄn behov med fokus pÄ att det ska bli sÄ bra som möjligt för alla elever och för pedagogerna. Innan beslut om förÀndringar, tas det hÀnsyn utifrÄn olika parametrar som exempelvis utifrÄn antalet lÀrare och deras kompetens och utifrÄn elevunderlaget. Skolledningen har inför denna terminsstart arbetat med skolans organisation och tillsammans med personalen och fackliga representanter tagit fram riskanalyser inför de förÀndringarna som ansÄgs behöva göras."

LÀrartÀtheten

Antal elever per lĂ€rare, heltidstjĂ€nst, pĂ„ Bryngelstorpskolan (inom parentes Ă€r siffror för riket – grundskolan)

2022/23 – 14,3 (12)

2021/22 – 14,1 (12,2)

2020/21 – 13,5 (12,2)

2019/20 – 13 (12,2)

2018/19 – 13,7 (12,1)

2017/18 – 15,5 (12,1)

2016/17 – 14,6 (12)

2015/16 – 14,9 (12,2)

2014/15 – 16 (12,1)

2013/14 – 13,3 (12,1)

KĂ€lla: Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!