Varannan körde för fort – blåste förbi skola i 180

En mätning från NTF visar att över hälften av alla bilister överskrider hastighetsbegränsningen utanför skolor. Projektledaren Lars Nordquist anade att många skulle köra för fort, men är förvånad av resultatet.



"Bilföraren är ansvarig för hur tung den är på foten, men sen är det även vägutformarens ansvar", säger Lars Nordquist, nationell projektledare. NTF är en ideell organisation som arbetar för en säkrare och mer hållbar trafik.

"Bilföraren är ansvarig för hur tung den är på foten, men sen är det även vägutformarens ansvar", säger Lars Nordquist, nationell projektledare. NTF är en ideell organisation som arbetar för en säkrare och mer hållbar trafik.

Foto: Ebbe Jonsson

Nyköping2023-08-21 06:43

På riksväg 53 från Nyköping i riktning mot Eskilstuna ligger den nya asfalten mörk och jämn. Bland raksträckorna kan det tyckas lätt att trycka på gasen och passera hastighetsbegränsningen – en frestelse som många faller för.

På 20 platser i Sverige har Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande under våren gjort omkring 300 000 observationer. Med kameror mätte de hur snabbt bilar passerade skolor under skoltid. Resultatet visar att mer än varannan bilist bröt mot lagen – och körde för fort.

– När över 50 procent kör för fort så är det fel i trafiksituationen, majoriteten gör vanligtvis rätt för sig, säger Lars Nordquist, nationell projektledare på NTF.

I Nyköpings kommun gjordes det bland annat mätningar längs med riksväg 53, utanför Råby skola, där det dagtid är maxfart på 50 kilometer i timmen.

– Den högsta var 180 kilometer i timmen. Två var på 143, och några till över 100, säger Lars Nordquist.

När Lars Nordquist fick se resultaten av mätningen kunde han inte tro sina ögon. Han kontaktade polisen för att fråga om de kört i 180 på sträckan, men svaret han fick var att de inte ens vid en nödsituation skulle polisen köra så fort genom ett tätbebyggt område.

undefined
"Bilföraren är ansvarig för hur tung den är på foten, men sen är det även vägutformarens ansvar", säger Lars Nordquist, nationell projektledare. NTF är en ideell organisation som arbetar för en säkrare och mer hållbar trafik.

Lars Nordquist menar att vid Råby är det dåligt skyltat om att hastigheten ska sänkas – bland annat saknas skyltar om varning för barn. 

– I Råby är det många som ska gå över vägen då de bor på den ena sidan vägen, och skolan ligger på andra sidan. Om någon kommer i 140 kilometer i timmen hinner föraren inte se om det är någon på vägen.

Den stora oron hos Lars Nordquist är risken för olyckor med dödlig utkomst när bilister trycker för hårt på gaspedalen.

– Barn leker, och de är inte trafikmogna i de lägre åldrarna. Därför är det viktigt att den bilförare som passerar kan stanna om det springer ut en unge framför bilen.

undefined
NTF valde vägen utanför Råby skola till en del av projektet. Mätningar gjordes även på Idrottsvägen vid Rosenkällaskolan. Där passerade bilar i över 60 kilometer i timmen på en 30-sträcka. Från och med nästa vecka gör NTF nya mätningar utanför skolor.

Han skulle nu vilja se åtgärder för minskad hastighet på vägen förbi skolan – exempelvis en avsmalning i vägen eller trafiksäkerhetskameror.

Charlotte Bäckstrand, samhällsplanerare på Trafikverket, berättar att de för tillfället inte har några aktiva planer för hastighetsdämpande åtgärder vid skolan.

– I vår samverkan med bland annat kommunen har vi inte fått några inspel om åtgärder på den här sträckan. Men vi får nu titta närmare på området.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!