1. Brunnsgatan
Nyköpings kommun bekostar en förlängning av järnvägsbron över Brunnsgatan för att kunna anlägga gång- och cykelbana på båda sidor om vägen. Gatan blir bredare och bron behöver förlängas.
2. Västra passagen
En tunnel under järnvägen i närheten av dagens gångtunnel. Trafikverket bekostar den för fotgängare, men kommunen lägger till pengar för att den ska bli bredare och ge plats för cyklister. Kommunen vill också ha en hiss upp till perrongen.
3. Stödmurar
Längs med järnvägen vill kommunen betala extra för stödmurar, i stället för att ha en slänt ner på sidan som tar mer plats. På så sätt blir det mer utrymme för hämtning och lämning på norra sidan, samt plats för en terrängtrappa till perrongen på södra sidan.
4. Entrébyggnaderna
Trafikverket bekostar entréer för att väderskydda rulltrappor och hissar, men kommunen vill att de ska vara ett signum för nya resecentrum och utgöra själva välkomnandet till Nyköping. Därför lägger kommunen extra pengar på volym och design av entrébyggnaderna.
Trafikverket ska också, enligt det nya avtalet, gå in med pengar på vissa delar som inte direkt berör tågstationen:
5. Vägbro
Inga gångfållor på järnvägen, för att passera från ena sidan till den andra, får finnas kvar när Ostlänken byggs. Den som finns mellan Blommenhovsvägen och Hemgården ska bort och ersättas av en 14,5 meter bred bro som Trafikverket bygger. Där ska även bilar och kollektivtrafik köra.
6. Åpromenad
Med Ostlänken försvinner också gångfållan öster om Nyköpingsån. Som ersättning förlänger Trafikverket åpromenaden på östra sidan mot Kråkbergsvägen.
7. Tillståndsprövning
För att kunna utföra arbetet med Brunnsgatan och anläggningen av den västra passagen krävs tillstånd för att tillfälligt sänka grundvattnet. Kommunen och Trafikverket söker gemensamt.
8. Plattformstak
Taket vid regionbussterminalen sträcker sig över den södra perrongen. Den del som går över perrongen ska betalas av Trafikverket.
9. Trappor
Trafikverket bekostar trapporna i den västra passagen.