Lista: Så vill partierna göra skolmiljön bättre

NYKÖPING2014-09-06 06:43

Vad tänker ni göra för att alla elever och lärare i grundskolan ska få en bra arbetsmiljö?

V: Fortsätta att sätta elever och lärare i fokus, under mandatperioden har vi byggt en ny högstadieskola och en ny skola planeras i Stigtomta. Vi satsar stora resurser på skolan och vi kommer att fortsätta bygga och renovera bit för bit.

S: Under de senaste fyra åren har skolan prioriterats när kommunen investerat, både i en ny högstadieskola men också i en riktad insats på 40 miljoner. Allt kan inte göras på en gång, men vi vill genomföra både nybyggnation i Stigtomta och omfattande renoveringar av fler skolor.

FI: Maxtak för elevgrupper, 15 barn i förskolan respektive 20 elever i grundskolan, högre personaltäthet och fler elevassistenter, specialpedagoger och skolkuratorer samt minskad administration för lärarna. Normkritisk och genuspedagogisk utbildning för att motverka diskriminering, vilket i sin tur leder till en bättre arbetsmiljö.

MP: Klassrumslyft som innebär att förskolor, grundskolor, gymnasieskolor, särskolor och specialskolor får statlig medfinansiering för att renovera och bygga om lokaler motsvarande ROT-avdraget. Kommunfastigheter ska läggas in i ett bolag med syfte att få kontroll över underhållsplaner, energieffektiviseringar och verksamhetsbehov över tid.

FP: Vi har varit med och tagit fram ett mycket ambitiöst utvecklingsprogram för skollokalerna kopplat till den nya skolorganisationen. För låg- och mellanstadiet är det närmast Stigtomtaskolan som står på tur, men övriga som är trångbodda och slitna ska vi också åtgärda.

C: Vi vill göra satsningar på den fysiska arbetsmiljön i samtliga skolor i kommunen. Gymnastiksal-slöjd-och hemkunskapssalar ska finnas för alla elever

KD: Vi kristdemokrater har många gånger påpekat, i kommunfullmäktige och genom artiklar och insändare i tidningar, vikten av att prioritera kärnverksamheterna i budgetarbetet och i den långsiktiga strategin för kommunen där skolan är en mycket viktig del.

M: Vi prioriterar skolan och en mängd återgärder är möjliga såsom mer lärartid för eleverna, mindre klasser i förskolan och lågstadiet. Vi vill stärka läraryrkets status genom karriärstjänster, förstelärare och lektorer med högre lön samt minska administrationen.

SD: Satsningar på fler vuxna i skolan, antimobbningsverksamheter och ett kunskapslyft i det svenska språket.

Tror ni att skolmiljön påverkar elevernas resultat?

V: Arbetsmiljön påverkar på flera sätt. Dels för att ha lokaler anpassade för dagens pedagogik men också för bästa förutsättningar för inlärning och trygghet. Vi satsar stora resurser på att bygga ut och bygga nytt.

FI: Om elever och personal trivs - vilket förutsätter en bra arbetsmiljö - så kommer elevresultaten.

S: I viss mån, men det som mest påverkar elevers studieresultat är mötet med läraren i klassrummet.

MP: Självklart påverkar skolmiljön elevernas resultat.

FP: Självklart kan skolmiljön påverka skolresultatet, och då inte bara byggnaderna, även skolgårdsmiljön avgör.

C: Ja. Arbetsmiljön i skolan påverkar elevernas trivsel och läraryrkets status. Slitna och tråkiga skollokaler med höga ljud och stora elevgrupper kan ge sämre resultat.

KD: Forskning bevisar att skolmiljön påverkar resultaten i skolan, men vi får inte glömma att det inte bara är den fysiska miljön, därför lyfter vi kristdemokrater även upp värdegrundsarbetet som leder till en tryggare skola.

M: Ja, bra lokaler för alla elever i lugn miljö för arbetsro är viktigt för studieresultaten. Skolgårdar ska förbättras och bli mer gröna och ur ett säkerhetsperspektiv vill vi säkerställa trygga på-och avstigningszoner.

SD: Det är vi övertygade om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om