Många av krogarna har olika storlekar och olika märken på sina öl. På flera ställen var det den billigaste ölen som var storsäljaren, medan andra sålde dyrare märken eller hade egenbrygd öl i sina tankar.
Vi valde att jämföra priserna på en stor fatöl, där 40 eller 50 centiliter brukar vara standard och har kollat priserna på nio olika ställen i centrala Nyköping. Naturligtvis har vi också tagit med priserna på alkoholfri öl för den som hellre vill ha det.
Lion bar på Västra Storgatan
• Gränges, 40 centiliter 35 kronor fram till 19.00, sedan 45 kronor fram till 22.00 och därefter 49 kronor
• Alkoholfri på flaska 44 kronor
På Lion bar ändrar man priset vid tre tillfällen under kvällen. Första priset är fram till 19.00, sedan fram till 22.00 och därefter gäller priset till kvällens slut.
– Vi har samma priser hela veckan oavsett dag och vi har tre olika storlekar på våra fatöl 40, 50 eller 60 centiliter. Men den vi säljer mest är Gränges på 40 centiliter, säger Roby Altunsu på Lion bar.
Oliver twist på Fruängsgatan
• Fat 21, 50 centiliter, 65 kronor
• Alkoholfri öl på flaska, 47 kronor
På OT:s har de ingen Happy hour så där kostar en öl lika mycket hela kvällen oavsett vad klockan är. Fat 21 är den fatöl som säljer mest.
– Men ibland kan vi ha erbjudanden på vissa märken som just då är extra billiga, säger Rickard Sundqvist som är servitör och bartender på restaurangen.
Voyage, Stora hotellet på Brunnsgatan
• Krusovice, 50 centiliter 85 kronor
• Alkoholfri öl på flaska, 55 kronor
– Vi har ingen Happy hour men man ska inte heller rabattera ut alkohol, säger Astrid Karlsson som är receptionist på hotellet.
Restaurangchef på Voyage Jennie Andersson säger när hon dyker upp:
– Vi kommer inte vara billigast men vi har en fantastisk fin loungemiljö och den drar en del folk.
Mcewans på S.t Annegatan
• Falcon, 40 centiliter 50 kronor fram till 20.00 därefter 59 kronor
• Alkoholfri öl 40 kronor
Happy hour gäller både på viss mat och dryck fram till 20.00.
– Falcon är den öl vi säljer mest av men sedan är vi numera den enda krogen i stan som säljer Guinness, säger Ferhan Celik på Mcewans.
Karaoke lounge bar på Östra Storgatan
• Norrlands guld och Gränges, 40 centiliter 39 kronor fram till 20.00 därefter 50 kronor
• Alkoholfri öl på flaska för 60 kronor
På Karaoke lounge bar är det Gränges som säljs mest, men de säljer även bra med Norrlands guld. Specialpriset är samma för bägge sorterna och det gäller fram till 20.00 på kvällen. De säljer även fatöl på 50 centiliter.
– Vi har även ett medlemskap som kostar 500 kronor per år och då får man specialpris på dryck under hela kvällen. Men även gratisspel på biljard, shuffleboard och dart, säger Milo Zenno.
Brovakten på Östra Storgatan
• Brovakten lager, 40 centiliter 50 kronor fram till 18.00 därefter 70 kronor
• Alkoholfri öl på flaska 50 kronor
– Vår husöl på fat är Brovakten lager och det är en öl från Åbro. Vi har även utökat vårt ölsortiment med lite blandade sorter som finns här tillfälligt. När de är slut kommer det nya, säger Johan Sörberg på Brovakten.
Rockbaren på Östra Storgatan
• Gränges, 40 centiliter 55 kronor hela kvällen
• Alkoholfri öl på flaska 45 kronor
På Rockbaren är det samma pris på ölen under hela kvällen.
– Vi säljer bra av både Gränges och Heineken men Gränges är några kronor billigare så det är den som säljs mest, säger delägaren Ara Pido.
Nyköping brewing company på Kungsgatan
• Nyköping lager, 40 centiliter 88 kronor
• Alkoholfri öl på flaska 65 kronor
Nyköping brewing har 10-12 egenproducerade fatöl men även gästöl från externa hantverksbryggerier och utbudet är mångfald och kvalitet.
– Vi har ett unikt fatölssortiment och konkurrerar inte med andra krogar med priset, säger Jonas Kandefelt vd/grundare.
Nils Oscar på Fruängsgatan
• Södermalmspilsner, 50 centiliter 70 kronor
• Alkoholfri öl på flaska 30-40 kronor
På Nils Oscar har de inte Happy hour men de anser att deras erbjudande på Södermalmspilsner är Happy hour hela veckan.
– Vår husöl är Södermalmspilsner och den kallas av många i Nyköping för Sörmlandspilsner. Vi säljer den lite billigare för att få hit folk och lära dem mer om öl och prova andra sorter också, säger Henrik Kihlberg som är VD på företaget.