Logistiksatsning ska ge glans åt Orio

Saabs gamla reservdelslager på Arnö går mot nya tider. Fem år efter konkursen breddas verksamheten mot logistik och distribution.

Nyköping2016-11-17 06:00

Det har gått fem år sedan den svenska biltillverkaren Saab gick i konkurs. Efter kraschen tog staten över ägandet av företagets gamla reservdelsleverantör Saab parts, sedermera Orio.

Men omsättningen för Orio har rasat sedan Saabkonkursen. Visserligen finns ett fortsatt behov av reservdelar till de omkring en miljon bilar som fortfarande rullar på vägarna runt om i världen, men långsiktigt har företaget behövt tänka utanför boxen.

När Jonas Tegström tillträdde som vd för två år sedan hade han som mål att lyfta Orio tillbaka till toppen.

– Det har legat med i strategin hela tiden att satsa just på logistikdelen, men med tanke på hur det har sett ut de senaste åren har vi framför allt haft fokus på själva reservdelsaffären för Saab och nya bilmärken, säger Jonas Tegström.

Med den nya satsningen räknar bolaget med att kunna slå sig in på logistikmarknaden genom att nyttja bolagets 64 000 kvadratmeter stora lagerytor på Arnö i Nyköping. Här frigörs utrymmen allt eftersom att lagerhållningen av Saabdelar minskar.

Fortfarande utgör distributionen av Saab originaldelar huvudverksamheten och produktsortimentet har också utökats till andra bilmärken, som Opel. Men nu ligger Arnöfirman i startgroparna för att kunna erbjuda sina tjänster till e-handelsbolag och andra företag som behöver ett distributionscenter för reservdelar till allt från turbiner, gräsklippare och jordbruksmaskiner till hela produkter.

Långsiktigt räknar ledningen med att logistikaffärerna kommer att utgöra en allt större del av omsättningen. Upp mot en femtedel inom några år. Tillväxten inom de nya områdena, med reservdelar till nya bilmärken samt logistik, motsvarar ännu inte nedgången i Saabaffären, men enligt Tegström är det bara en tidsfråga innan de växt ikapp.

Redan nu sköter Orio reservdelslogistiken för Opel i Norden och sedan två år tillbaka är även den tyska matkedjan Lidl en av kunderna som utgör framtiden för Orios överlevnad. Här på Arnö passerar kedjans produkter, förutom livsmedel, på väg ut till övriga Skandinavien. Allt från gummistövlar till solstolar.

Drygt hundra personer monterar och packar ihop olika delar, medan backarna som hämtar och lämnar tiotusentals produkter på lagerhyllorna sköts automatiskt. Dessutom hanteras brandfarligt och explosivt material. Både airbags och bältesstreckare innehåller krutladdningar.

Logistikkedjan från Saabs glansdagar gör att Orio lätt når ut till 60 marknader i hela världen via flyg, bil och båt. Paket skickas dagligen ut till Norden och övriga Europa, med veckosändningar till Asien och andra världsdelar.

Nu hoppas ledningen att det nya affärsområdet ska vända den negativa utvecklingen. När företaget släppte sin delårsrapport för några veckor sedan hade rörelseresultatet under januari till september mer än halverats från 70 miljoner kronor förra året till 30 miljoner kronor i år. Under hösten har ett tiotal anställda förlorat jobbet efter varslet i vintras.

– Vi har ju en nedåtgående trend och det vet vi om. Det här försöker vi stävja på alla sätt och vis genom att göra de här satsningarna på logistikområdet, säger Tegström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!