Lokal öljätteblickar utomlands

Öltillverkaren Nils Oscar i Nyköping vill växa i England. Nu får de hjälp av ett exportstipendium från Business Sweden.

Nyköping2015-06-01 11:31

– Det kommer med väldigt bra timing. Vi står i ett läge där vi ska ta nästa kliv. Vi har sålt flasköl i England men har för avsikt nu att börja leverera fat, säger vd Jonas Kandefelt.

I stipendiet ingår rådgivning från handelskammaren på hemmaplan och 140 000 kronor att lägga på projekt och aktiviteter hos Business Swedens utlandskontor. Målet är att Nils Oscar ska dubbla exporten på fem år.

– Jag tror att om ett antal år kanske vi kommer ha 25 procent av vår volym på export, men i dag är den snarare tre, fyra procent bara.

Varför väljer ni England?

– Dels för att vi redan är etablerade där. England är en ölmarknad som också håller på att utvecklas, även där ölundret tydligt. De traditionella öltyperna får klar konkurrens av amerikanskinspirerad öl och många nya brittiska bryggerier dyker upp.

England en förhållandevis enkel marknad att börja med, med korta transporttider. Och så bor där en hel del svenskar, också en viktig faktor när man ska slå sig in som nytt varumärke.

– De känner till oss och tycker att det är kul när det serveras inhemska varumärken. De vet vad vi står för och känner igen oss från hemmaplan, säger Jonas Kandefelt.

Han berättar att de fått mycket uppmärksamhet i England just för att de inte döper om ölen.

– De heter fortfarande God lager och Kalasöl. Det är kul framförallt med God lager på engelska.

Nils Oscar säljer också små volymer till de andra nordiska länderna, och har börjat nosa på Italien.

– Vi kikar hela tiden på olika länder, men England har varit den vi jobbat med länge, sedan 2007 ungefär. Vi har låtit det ta lite tid men nu är vi mogna för att ta det till nästa steg. Mycket grundat också på att vi har byggt vårt nya bryggeri, nu har vi kapacitet att fylla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om