Pandemin hjälpte företaget in i framtiden

Elenor Sognefors och Jennie Österberg Balders företag var pionjärer på den digitala träningsmarknaden. Under pandemin knuffades den fram ytterligare och nu är de beredda på att ta nästa steg.

Elenor Sognefors, Jennie Österberg Balder och Andreas Sognefors jobbar alla i Fortgjort träning Nordic AB. Den digitala biten fick ett uppsving under pandemin. "Det pågick så länge att människor hann att skapa sig ett beteende. Vi blev ju skärmmänniskor på två år" säger Elenor Sognefors.

Elenor Sognefors, Jennie Österberg Balder och Andreas Sognefors jobbar alla i Fortgjort träning Nordic AB. Den digitala biten fick ett uppsving under pandemin. "Det pågick så länge att människor hann att skapa sig ett beteende. Vi blev ju skärmmänniskor på två år" säger Elenor Sognefors.

Foto: Ulrika Gustafzon Cummings

Nyköping2024-03-13 04:43

– Det har varit en resa. Min mamma öppnade Royal sports club här under 1992. Och då började du där, säger Elenor Sognefors och ger Jennie Österberg Balder en blick över bordet.

2011 gjorde jag ett reportage om träningskonceptet och företaget Fortgjort träning Nordic AB. Då var det en nyhet att man kunde träna hela kroppen på 25 minuter. 

Elenor Sognefors utvecklade konceptet i Norge i början av 2000-talet för att sedan ta med sig idén hem till Sverige. 

– Det var unikt, säger hon.

– Frågade du en träningsmänniska på den tiden så kunde man inte få ut något av träningen på så kort tid, säger Jennie Österberg Balder.

Men de trodde på idén utan att "ha något att luta sig emot".

– Vi jobbade mot en målbild. Inte de personer som redan befann sig på gymmet och tränade, inte heller de som var helt omotiverade, utan de som hade tänkt "jag ska någon gång". Och den målgruppen är stor, säger Elenor Sognefors.

undefined
Elenor Sognefors och Jennie Österberg Balder har byggt upp sitt företag från grunden. Att nå de tidigare onåbara har varit mottot. "Två av tio svenskar köper gymkort men av dessa är det bara två till fem procent som använder sig av dem", säger Elenor Sognefors.

Passen är enkla, har nästan "tråkiga" namn som Mage-rygg, Dansa afro och Step styrka.

– Tröskeln ska vara så låg som möjligt för att börja träna, säger Jennie Österberg Balder.

– Man ska inte behöver gå 15 000 gånger för att hänga med, utan man ska kunna trilla in när som helst, säger Elenor Sognefors.

Men just för att allt var enkelt och snabbt så stötte de på patrull i träningsvärlden.

– I stor utsträckning så erbjuder man tjänster för de som redan är vana. Det är inte anpassat de andra, säger Jennie Österberg Balder. 

– Nej, de sätter mer värde på andra saker, som igenkänning, att det ser nästan likadant ut hela tiden och att jag klarar av det. De som tränar mycket vill ha progression, det ska gå lite snabbare, det ska vara lite tyngre, säger Elenor Sognefors.

Samtidigt kom man fram till att passen inte skulle ledas av en instruktör utan av en inspiratör.

– Och det var som att svära i kyrkan. I dag är det en helt annan grej. I dag tränar man korta pass så vi var lite först på den bollen, säger Elenor Sognefors.

Till en början höll man pass på gymmet i Nyköping, efter ett tag började man sälja portalens träningspass till olika gym i Norge och Sverige. Och det var inte lätt.

– På träningsanläggningarna tänkte de att "komplicerade pass, det köper vi in, men de enkla de gör vi själva". Men i vår värld är det mycket svårare att motivera en omotiverad än en som redan en frälst, säger Elenor Sognefors. 

Gymdelen finns fortfarande kvar – de har kontrakt med runt hundra anläggningar – men under pandemin öppnades en ny dörr upp i företaget – den till privatkunder.

– När Sats stängde sina gym i Norge och Sverige ringde de direkt till oss och ville köpa loss pass till sina kunder, säger Elenors man Andreas Sognefors.

– Ja, jag kommer ihåg, då fick vi valuta för många års slit. Ibland måste man ha lite flax. Vi gjorde saker som vi inte visste om att vi skulle ha nytta av. Men vi är fortfarande små aktörer på träningsmarknaden.

Som tur var fanns redan alla pass digitalt. Ett år in i pandemin så öppnades dörren upp för alla, även de som inte hade gymkort, och helt plötsligt tränade man fortgjortpass i till exempel USA och Australien.

undefined
Elenor Sognefors, Jennie Österberg Balder och Andreas Sognefors sitter ofta och jobbar på varsitt håll. Tio-elva gånger per år spelar de in nya pass, annars sköts allt digitalt. Möten med gym och verksamheter, letande efter nya träningsidéer...

Det finns runt 30 olika program i företagets portal och de byts ut löpande var tredje-fjärde månad. 

– Tio–elva gånger per år spelar vi in nytt och varje gång blir det sex–sju nya pass. Det blir runt 60–70 pass om året så vi sitter inte still hela tiden, säger Elenor Sognefors.

Danspassen är populärast och just i början av året lanserade de nya.

Inspelningsplatsen varierar. Under den senaste tiden har de använt Värmekyrkan i Norrköping, men även teatern och Culturum i Nyköping.

– Vi har fått lära oss att vi har en skalbar tjänst. Vi spelar in ett program men kan sälja det till miljoner människor. Det kostar oss inte mer. Vi har inget kontor utan jobbar hemifrån, så vi har inte så stora omkostnader. Vad som kostar pengar är produktionen och musikrättigheterna. Sen rullar det pengar ändå, men det är inte alls som att ha ett gym, säger Elenor Sognefors.

I dagarna släpptes deras nya satsning – Fun, träning i öronen med visuell animering. Kunderna ska få hjälp med intervallträning när de cyklar, går eller springer.

– Vi har tidigare skapat gruppträningspass men nu är de mer anpassade för individuell träning. Vi kommer inte heller vara i fokus utan det kommer att vara mer upplevelsebaserat. Vi kommer att ge instruktioner och pepp men det är upp till kunden att hitta rätt, säger Elenor Sognefors.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!