Mannen som berättade att han var från företaget Dentally Nordic AB erbjöd Katarina Johansson gratis tandborstar. I samband med att hon tog emot dem ville han ha hennes kontaktuppgifter och bad henne skriva under ett papper med namn och adress.
- Man känner sig lurad. Men man är dum nog att ta emot när de står så där. Jag lyssnade bara på vad han sa, och som han uttryckte det skulle jag inte betala något, utan om jag ville ha extra tandborstar skulle jag beställa dem själv, säger Katarina Johansson.
I två paket från posten kom sedan fler tandborstar, och en faktura på 169 kronor per paket med två tandborstar i vardera. Katarina Johansson som inte hade gjort någon beställning tog genast kontakt med företaget.
- Han påstår att vi hade gjort ett avtal, men det stämmer inte, säger Katarina Johansson.
Efter att ha varit i kontakt med Allmänna reklamationsnämnden (ARN) fick hon dessutom reda på att hon inte är ensam om detta. Sammanlagt har Allmänna reklamationsnämnden fått in 22 liknande anmälningar på företaget.
Tänker du betala fakturan?
- Nej jag tänker inte betala. Paketen med tandborstarna ligger fortfarande förpackade. Jag tänker skicka tillbaka dem. Sedan får jag se vad som händer.
Händelsen inträffade i tisdags förra veckan. Charlotta Lundberg, VD på Dentally Nordic AB, tycker att det som har hänt är mycket beklagligt.
- Det är svårt att kommentera enskilda fall, men vi är mycket tydliga mot våra säljare att de inte får säga att något är gratis, säger Charlotta Lundberg och fortsätter:
- Vi kan aldrig vinna något på att våra kunder känner sig lurade, utan vi har rutiner för att snabbt fånga upp detta. Om någon hör av sig till oss och uppger att han eller hon känner sig lurad, så återkopplar vi direkt till säljaren och hör efter vad som har hänt. Är det så att en säljare sätter i system att uppge att något är gratis, så kan den personen inte jobba vidare för oss.
Charlotta Lundberg vill också uppmana konsumenter att noga läsa igenom avtal eller liknande innan man skriver på något.
-Vi är inte de enda som har säljare ute på gator och torg, så generellt är det viktigt att som konsument läsa igenom vad det är man skriver under innan man tar emot något.