– Vi körde i en kurva och vägen lutade åt båda hållen, när vi försökte bromsa slutade det med att vi bara kanade i en dryg meter. Bilen stannade precis i kanten till ett djupt dike. Det var riktigt läskigt, säger Emma Martens.
Det fick bli bärgning för Emma och kollegan Emelie Svensson under fredagens arbetspass. Värre gick det för andra trafikanter i slutet av förra veckan, larmen om olyckor på glashala vägar kom in till SOS i strid ström.
Emma Martens som har jobbat med renhållning och kört lastbil i tio år är van vid att blixthalkan slår till några gånger varje vinter. När det är is på vägarna gäller det att ha is i magen.
– Man får inte köra för fort eller för sakta. Det är en avvägning, speciellt i kurvor, säger hon.
SN träffade duon under ett arbetspass längs mindre vägar runt Stavsjö, Kila och Ålberga.
– Vissa vägar har grus eller sand men de flesta är isiga, säger Emma Martens.
När halkan kom blev det högtryck även på Nyköpings lasarett. Framförallt söndagen var intensiv berättar Rose-Marie Lundvall som är vårdenhetschef på akutmottagningen.
– Vi hade ett tiotal benbrott, både händer och fötter, samt en del ryggskador. Vissa hade halkat och en del hade varit med om andra olyckor, säger hon.
På måndagsförmiddagen hade anstormningen på akuten ändå lagt sig något.
Inne i Nyköping är det till stora delar kommunen som sköter vinterunderhållet på gator och gång-/cykelvägar. Om det växlar från minusgrader till plusgrader blir väglaget som mest besvärligt, berättar Tommy Carlsson som är verksamhetschef för gata, park och hamn på Nyköpings kommun.
– När temperaturen skiftar under dygnet så är det jättesvårt att vara snabbt ute. Vi jobbar så fort vi kan, men när det ligger precis runt nollan så är det väldigt svårt att hinna med. Halkbekämpning är i stort sett det enda vi håller på med under den här tiden på året, säger han.
Och fortsätter:
– Blir det fem grader kallt och snö så är det mycket enklare att bekämpa halka. Men det är jättesvårt när det tinar och fryser på om vartannat, det här är den värsta perioden för oss.
För även om det är några plusgrader mitt på dagarna kan det bli glashalt.
– Om det har regnat, som de senaste dagarna, och vägbanan fortfarande är kall så kan det frysa och då måste vi försöka halkbekämpa trots att det är plusgrader.