Lyckad start för elsparkcyklar i Nyköping

Ett nytt vårtecken i Nyköping är att elsparkcyklar för uthyrning, som hade premiär i höstas, är på plats igen. Då fanns farhågor om oreda och olyckor – men de tycks inte ha infriats.


Inne på gågatan går hyrsparkcyklarna automatiskt inte snabbare än en fotgängare, men utanför det området ökar hastigheten. På bilden Nyköpingsbon Ronnie Eriksson som hyr en cykel ibland.

Inne på gågatan går hyrsparkcyklarna automatiskt inte snabbare än en fotgängare, men utanför det området ökar hastigheten. På bilden Nyköpingsbon Ronnie Eriksson som hyr en cykel ibland.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2023-05-05 11:59

Efter en kort säsong i fjol kan Fatima Arnautovic, ansvarig handläggare hos Nyköpings kommun, konstatera att cyklarna inte har vållat sådant rabalder här som i en del andra kommuner.

Framgångsreceptet? Enligt Fatima Arnautovic ett noggrant utformat regelverk, där Nyköpings kommun tog in synpunkter från andra kommuner som redan hade etablerade elsparkcykelföretag. Det – och att staden verkar ha sällsynt omtänksamma medborgare, som hjälper till att flytta på elsparkcyklar som står eller ligger tokigt till. Företaget som äger dem, eller kommunen, hinner inte ens dit.

undefined
"Jag vill inte använda dem egentligen, men nu finns de här och då använder jag dem", erkänner Ronnie Eriksson.

Fatima Arnautovic är med i ett nätverk av markplanerare och trafikingenjörer från hela landet och de har delat med sig av sina bästa tips inför elsparkcyklarnas Nyköpingspremiär.

– I vissa städer har det varit kaos så jag tror att det var bra att vi prioriterade frågan, säger Fatima Arnautovic som också är lättad över att det inte varit några allvarliga olyckor med elsparkcyklar, som omfattas av lite olika regler beroende på bland annat effekt.

undefined
I Nyköpings centrum står elsparkcyklarna prydligt parkerade i cykelställen, men Nyköpings kommuns regler säger att de ska placeras intill cykelställen.

Allt detta kan ha bidragit till att kommunen fått in relativt få klagomål på uthyrningsföretagets elsparkcyklar. En annan är antalet cyklar.

I dagsläget har Nyköping 70 elsparkcyklar från Swift scooter. Nyköping har en gräns på max 100 cyklar per företag som vill etablera sig i kommunen, men i dagsläget är Swift ensamma i Nyköping.

– Vi är glada att det har gått så bra och har ett gott samarbete med företaget som har etablerat sig. Det var flera andra som visade intresse för ett par år sedan men de återkom inte, jag vet inte varför, säger Fatima Arnautovic.

undefined
"Det är tråkigt att kommunen var så ointresserad för vi hade gärna erbjudit Nyköpingborna ett klimatvänligt alternativ under de två år som gått sedan vår kontakt", säger Sverigechefen för Tier mobility, August Svedenstedt.

Det vet däremot August Svedenstedt, Sverigeansvarig hos Tier mobility.

– Vi hade en dialog med Nyköpings kommun men de verkade inte intresserade av att vi skulle etablera oss. De meddelade att de hade för avsikt att lägga sin avgift, som vi måste betala till kommunen per cykel, strax under Malmö kommuns, som var absolut dyrast i landet och nästan dyrast i världen faktiskt. I dag är Nyköping, med fem kronor per cykel och dag, enligt vår kartläggning den tredje dyraste kommunen i Sverige. Det känns inte speciellt seriöst om man påstår sig vilja ha en grön agenda och satsa på klimatneutrala transporter.

Begränsningen på 100 elsparkcyklar omöjliggör också en etablering för Tier.

– På rent kommersiell grund blir det omöjligt med så få cyklar för oss.

undefined
"Jag har sett hur ungdomar går förbi hyrcyklarna och bara sparkar på dem, utan anledning, och av någon outgrundlig anledning brukar de också hamna i vattnet" säger Ronnie Eriksson.
Så mycket tar kommunerna

Tredje dyrast i Sverige och bland de dyraste i Europa. Det hävdar elsparkcykelföretaget Tier mobility att Nyköping är.

Summan avser kronor per elsparkcykel och år och är kommunernas avgift för markupplåtelse. 

1 Västerås, 2 000 kronor.

2 Malmö 1 865 kronor.

3 Nyköping och Jönköping 1 825 kronor.

Exempelvis Helsingborg har en startavgift på 200 000 kronor för att få etablera sig i staden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!