Efter en kort säsong i fjol kan Fatima Arnautovic, ansvarig handläggare hos Nyköpings kommun, konstatera att cyklarna inte har vållat sådant rabalder här som i en del andra kommuner.
Framgångsreceptet? Enligt Fatima Arnautovic ett noggrant utformat regelverk, där Nyköpings kommun tog in synpunkter från andra kommuner som redan hade etablerade elsparkcykelföretag. Det – och att staden verkar ha sällsynt omtänksamma medborgare, som hjälper till att flytta på elsparkcyklar som står eller ligger tokigt till. Företaget som äger dem, eller kommunen, hinner inte ens dit.
Fatima Arnautovic är med i ett nätverk av markplanerare och trafikingenjörer från hela landet och de har delat med sig av sina bästa tips inför elsparkcyklarnas Nyköpingspremiär.
– I vissa städer har det varit kaos så jag tror att det var bra att vi prioriterade frågan, säger Fatima Arnautovic som också är lättad över att det inte varit några allvarliga olyckor med elsparkcyklar, som omfattas av lite olika regler beroende på bland annat effekt.
Allt detta kan ha bidragit till att kommunen fått in relativt få klagomål på uthyrningsföretagets elsparkcyklar. En annan är antalet cyklar.
I dagsläget har Nyköping 70 elsparkcyklar från Swift scooter. Nyköping har en gräns på max 100 cyklar per företag som vill etablera sig i kommunen, men i dagsläget är Swift ensamma i Nyköping.
– Vi är glada att det har gått så bra och har ett gott samarbete med företaget som har etablerat sig. Det var flera andra som visade intresse för ett par år sedan men de återkom inte, jag vet inte varför, säger Fatima Arnautovic.
Det vet däremot August Svedenstedt, Sverigeansvarig hos Tier mobility.
– Vi hade en dialog med Nyköpings kommun men de verkade inte intresserade av att vi skulle etablera oss. De meddelade att de hade för avsikt att lägga sin avgift, som vi måste betala till kommunen per cykel, strax under Malmö kommuns, som var absolut dyrast i landet och nästan dyrast i världen faktiskt. I dag är Nyköping, med fem kronor per cykel och dag, enligt vår kartläggning den tredje dyraste kommunen i Sverige. Det känns inte speciellt seriöst om man påstår sig vilja ha en grön agenda och satsa på klimatneutrala transporter.
Begränsningen på 100 elsparkcyklar omöjliggör också en etablering för Tier.
– På rent kommersiell grund blir det omöjligt med så få cyklar för oss.