På matbordet står Maires gamla telefon som hon tog med sig vid flytten.
– Jag vill ju använda min vanliga telefon, säger Maire Eriksson.
Men den är oanvändbar sedan två veckor tillbaka då Maire flyttade in sin nya lägenhet i trygghetsboendet Myntan.
Där är det IP-telefoni som gäller. Telefonen kopplas till bredbandet, sedan är det bara att ringa som vanligt, enligt informationen från hyresvärden Nyköpings kommun.
Maire är ointresserad av teknik, hon har ingen dator och tänker inte heller skaffa någon. Med hjälp av sin svärson kontaktade Maire bredbandsleverantören, det kommunala bolaget Gästabudstaden, som erbjuder sex olika operatörer för IP-telefonin. En hel palett lösningar, med massor av priser och olika alternativ.
Maire operatör och beställde sedan IP-telefonen, som skulle kosta 75 kronor i månaden. Så långt var allt väl, telefonen levererades tillsammans med en adapter som skulle kopplas tillbredbandet.
– Jag fick behålla mitt gamla telefonnummer också, berättar Maire.
Svärsonen öppnade teknikskåpet och kopplade ihop sladdarna, telefonen anslöts adaptern som i sin tur anslöts till bredbandsuttaget i väggen.
Inget hände, ingen signal, tyst i luren.
Svärsonen ringde operatören på sin mobil och fick tills var att det krävdes ett internetabonnemang också. Och nu blev det genast dyrare, 214 kronor i månaden.
Maire gav upp, sa upp abonnemanget och har skaffat en mobil med kontantkort istället.
– Nu får det kortare samtal till mina släktingar i Finland, säger hon.
Hyresvärden Nyköpings kommun tycker att IP-telefonin har ökat valfriheten för de boende.
– Vi utgick från vilket behov verksamheten och de boende har: I framtiden kommer de boende att ha ett allt större behov av bredband och internet, säger fastighetschefen Johan Persson.
Kommunala bolaget Gästabudstaden, som levererar bredbandet till Myntan, hävdar också att IP-telefonerna ska fungera utan internetabonnemang.
– Det här måste vara en operatör som vill sälja på kunden ett internetabonnemang. Vi har flera kunder som använder ren telefoni från två av våra operatörer, säger Ulric Thunström, VD på Gästabudstaden.
– När kunden ringer och beställer får vi ett aktiveringsbesked, sedan är det bara att sätta in telefonen i vägguttaget..