Trots löftet – inga utökade Mälartågsavgångar i höst

I maj utlovades fler tågavgångar till hösten. Nu backar Mälartåg och förklarar det med personalbrist.

Mälartåg ägs gemensamt av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län och Region Östergötland.

Mälartåg ägs gemensamt av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län och Region Östergötland.

Foto: Niklas Holm

Nyköping2023-08-14 16:24

Den som bläddrade i Mälartågens kundtidning i maj möttes av glada nyheter: Från 21 augusti i år utlovades fler avgångar jämfört med i våras. 

– Tidningen är tryckt i slutet av april. Då hade vi inte fått några indikationer från MTR att planen inte skulle hålla, säger Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälardalstrafik.

MTR är ett privat företag som sedan slutet av 2021 står för driften av Mälartåg. När de vann upphandlingen utlovades 30 procent fler avgångar än tidigare – ett löfte som inte infriats. Niklas Ekström, presskommunikatör på MTR Nordic, ger sin förklaring: 

– Vi försökte köra på den nivån förra året men klarade det inte. Det berodde på den generella lokförarbristen i landet och pandemin. Därför gick vi ner med 22 procent. Lite förenklat kör vi lika mycket nu som det var innan vi tog över driften. 

undefined
MTR utbildar just nu 200 lokförare, men de är inte redo att börja arbeta förrän tidigast i september, förklarar Niklas Ekström, presskommunikatör på MTR Nordic.

Men så sent som i våras trodde de alltså att en ökning till hösten var möjlig, vilket enligt Niklas Ekström hunnit visa sig ogenomförbart sedan dess. Utöver att rekryteringen inte gått så bra som man hoppats på har anställda sagt upp sig på grund av dåliga arbetsvillkor.

– Vi har haft problem med schemaläggning, vilket drabbat alla tågbolag eftersom Trafikverkets utskick om banarbeten varit sena. Därför har vi inte kunnat leverera scheman i tid till våra medarbetare, vilket lett till en känsla av frustration och att flera valt att lämna. 

Region Stockholm har av missnöje valt att inte förlänga avtalet med MTR för pendeltågstrafiken. Liknande åtgärder är inte aktuella från Mälardaltrafiks sida, förklarar Katarina Myrberg.

– Det är allvarligt att de inte levererar enligt avtalet. Men lokförarbristen är enligt vår bedömning inte något vi kommer till rätta med genom att inleda en ny, lång upphandling. Det viktigaste för oss och resenärerna är just nu att trafiken som körs är stabil.

undefined
Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälardalstrafik, betonar att avgångsfrekvensen i höst kommer vara densamma som i våras.

Niklas Ekström menar att tågtrafiken och avgångstiderna just nu är pålitliga tack vare just den reducerade trafiken.

Hanna Thorn, Oxelösundsbo som tagit sig till Nyköping för att ta Stockholmståget, delar inte den bilden. Att det inte blir tätare avgångar till hösten förvånar henne inte. För enligt henne är tågtrafiken inte pålitlig ens som det är nu. 

– När jag åkte hit från Oxelösund idag stod det ingenting på nätet om att tåget var inställt. När jag väl förstod att så var fallet och att bussar ersätter fick jag reda på att de bara kör till Södertälje. Det är så urbota dumt. De måste bli bättre på att kommunicera ut information. 

undefined
Utöver inställda avgångar menar resenären Hanna Thorn att det är problematiskt att tåg från andra bolag inte inväntar sena ankomster från Mälartågen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!