I villaområdet Krikonbacken i norra delen av Nyköping bor många barnfamiljer. Anna Claessons familj är en av dem.
Förbi området går väg 53, Eskilstunavägen, och dagligen är det barn som korsar vägen eller går längs med den. Anna Claesson ser ofta barn som tar risker och genar mellan bilar på den trafikerade vägen, som saknar övergångsställe.
– Det är barn som rör sig här varje dag och ska över till andra sidan eller till busshållplatsen. Det är bara en tidsfråga innan det sker en olycka, säger hon.
Hastighetsbegränsningen på sträcken är 60 km/h, men enligt Anna Claesson är det inte alla som följer det.
– Lastbilar kommer i fullt blås och de håller verkligen inte hastigheten. Det är rätt otäckt, faktiskt.
I veckan gjorde hon en anmälan till Nyköpings kommun, där hon kräver att vägen ses över. I anmälan uppmanar hon kommunen att göra en riskbedömning innan det sker en olycka på vägen. "Var är det tänkt att barnen ska gå?" skriver hon i anmälan.
– Jag har tänkt i flera år att jag ska höra av mig till kommunen om det här, men inte kommit till skott. Men nu kände jag att det får vara nog.
På torsdagen svarade Tekniska divisionen i Nyköpings kommun på Anna Claessons anmälan. Tidningen har tagit del av svaret, där kommunen konstaterar att trafikmängderna är små och dessutom hänvisar till en gång- och cykeltunnel som går under Eskilstunavägen. Att skapa ett övergångsställe på vägen skulle inte göra passagen mer trafiksäker, menar de, och avslutar med att meddela att inga åtgärder planeras i området.
När Anna Claesson får beskedet blir hon besviken.
– Jag förstår faktiskt inte hur de tänker. Jag kan inte vara den enda som reagerat och tänkt på att det är massor av barn som går där dagligen.
Kommunen hänvisar till att det finns en tunnel under vägen, vad tänker du om det?
– Den är längre bort och det är bevisligen många som inte använder den. Då får man väl se till verkligheten, barn går ju på vägen ändå.
Anna Claesson är inte nöjd med kommunens respons, och har skickat ut meddelanden till sina grannar i bostadsområdet för att få fler att uppmärksamma frågan.
– Det måste till en åtgärd. Det måste finnas en bättre lösning. Sen är det bara sorgligt om det måste hända en olycka för att kommunen ska börja tänka till, säger hon.