– Det är klart att det påverkar. Läget blir bättre för de som hamnar utanför korridoren nu när den krymps ihop, säger hon.
Vad är det som skrämmer köparna?
– Man vill inte ha en järnväg nära tomten eller i vardagsrummet och det finns även en rädsla kring hur långt ifrån den kommer gå ens hus.
Det värsta scenariot är att hamna så pass nära snabbjärnvägen att den stör, men inte tillräckligt nära för att bli utköpt, tror hon. Hittills har framtidsutsikterna aldrig varit så dåliga att ett hus inte gått att sälja.
– En köpare finns det alltid. Man får försöka förklara för folk som är intresserade av ett visst hus att det finns ett förslag på att Ostlänken kommer att gå fram och vad det betyder med expropriation, att de blir inlösta i så fall.
Som köpare bör man tänka på att det kan bli svårt att få bygglov så länge Ostlänkens exakta dragning inte är spikad. Ett hus som byggs ut blir mera värt och därmed dyrare för Trafikverket att lösa in.
Susanne kan se en klar koppling mellan tider då Ostlänken varit på tapeten och köparna haft många frågor. När projektet stått still har också frågandet gjort det, trots att korridorerna hela tiden legat kvar. När byggstarten närmar sig räknar hon med att det sätter fart igen.
– Det gäller att sätta sig in i mer exakt var den kommer gå och kanske till och med ha Ostlänkskartan med sig på visningarna när man säljer i närheten.
Hur tror du att prisbilden i Nyköping påverkas på sikt?
– Jag tror att Ostlänken kommer höja värdet faktiskt. Det blir snabbare att pendla mellan de olika städerna och det gynnar bara Nyköping ännu mer.