Kristoffer Forselius är projektledare för exploateringen av Vidaområdet. För ganska precis ett år sedan klubbade kommunen igenom en nystart.
– Man kan säga att det legat i träda ett tag, säger han.
Planerna för området är inte nya. Redan 1999 kom den första detaljplanen för området. År 2003 anlades Erik Dahlbergs väg. Sedan har detaljplanen ändrats några gånger. Senast 2018. Men intresset att etablera sig där har varit svagt. Fram till nu.
Och det är ingen liten aktör som kommunen ska skriva ett markanvisningsavtal med. Det handlar om Milence, som har stora lastbilstillverkare bakom sig. Företaget anlägger laddstationer för tunga elfordon.
Avtalet ger Milence möjlighet att projektera vidare i lugn och ro.
– Vi garanterar att inte sälja marken till någon annan under markanvisningstiden, säger Kristoffer Forselius.
Normalt brukar ett sådant avtal inte skrivas på mer än sex månader. Men det avtal som nu ska skrivas på, och som klubbades igenom på senaste kommunstyrelsemötet, är på hela tre år.
Orsaken är enkel: verksamheten kräver mycket effekt på elnätet.
– De preliminära uppgifterna som Milence fått från Vattenfall är att det kommer att ta tre år att dra fram, säger Kristoffer Forselius.
Enligt honom kom en direkt förfrågan om mark vid E4 från Milence.
– Vi har förstått att Nyköping ligger strategiskt till för den här typen av verksamhet.
Det är området närmast och längs med E4 som är intressantast. Just för den marken har kommunen fått fler förfrågningar. Det är där, allra högst upp mot Nyköpingsbro, som de 11 200 kvadratmeterna Milence vill verka på ligger.
Kommunen fortsätter nu att undersöka möjligheterna för att exploatera resten av området. Men det finns ett problem:
– Området har varit och är ganska blött, säger Kristoffer Forselius.
Det gäller framför allt den södra delen, det som ligger mot väg 800. Kommunen kommer därför att investera i en anläggning som tar hand om dagvattnet.
Markexploateringsavgiften är på 154 000 kronor. Om Milence beslutar sig för att gå vidare ger det betydligt mer klirr i kassan till kommunen.
– Man kan säga att de betalt en handpenning på en procent.
Blir det affär kommer marken att kosta runt 15,4 miljoner kronor.
Visst finns det osäkerhetsfaktorer som kan stjälpa projektet. Kristoffer Forselius tror det största kan vara att omställningen till eldrivna lastbilar tar längre tid än beräknat. Men han är ändå mycket positiv till planerna.
– Vi bedömer det som högst sannolikt att det blir av, säger Kristoffer Forselius.