Stor aktör börjar projektera på kommunens mark vid Vida

I 20 år har intresset för markområdet Vida mellan Bergshammar och E4 varit svagt.
I fjol skakade kommunen liv i exploateringsplanerna igen – och nu kan det börja hända saker.

Här, intill Erik Dahlbergs väg och ut till E4 som skymtar, finns det nu konkreta exploateringsplaner från en stor lastbilsaktör. Ytan det handlar om är på 11200 kvadratmeter.

Här, intill Erik Dahlbergs väg och ut till E4 som skymtar, finns det nu konkreta exploateringsplaner från en stor lastbilsaktör. Ytan det handlar om är på 11200 kvadratmeter.

Foto: Björn Andersson

Nyköping2025-02-27 05:00

Nyheten i korthet

  • En stor lastbilsaktör, Milence, planerar att etablera sig på markområdet Vida mellan Bergshammar och E4, ett område som har haft svagt intresse i 20 år.
  • Kommunen kommer att skriva ett markanvisningsavtal med Milence, vilket ger företaget möjlighet att projektera vidare i lugn och ro i tre år.
  • Om Milence går vidare med projektet kommer det att generera betydande inkomster för kommunen, med markkostnaden uppskattad till cirka 15,4 miljoner kronor.

Kristoffer Forselius är projektledare för exploateringen av Vidaområdet. För ganska precis ett år sedan klubbade kommunen igenom en nystart.

– Man kan säga att det legat i träda ett tag, säger han.

Planerna för området är inte nya. Redan 1999 kom den första detaljplanen för området. År 2003 anlades Erik Dahlbergs väg. Sedan har detaljplanen ändrats några gånger. Senast 2018. Men intresset att etablera sig där har varit svagt. Fram till nu.

undefined
Kristoffer Forselius, projektledare i Nyköpings kommun för Vida-området.

Och det är ingen liten aktör som kommunen ska skriva ett markanvisningsavtal med. Det handlar om Milence, som har stora lastbilstillverkare bakom sig. Företaget anlägger laddstationer för tunga elfordon.

Avtalet ger Milence möjlighet att projektera vidare i lugn och ro.

– Vi garanterar att inte sälja marken till någon annan under markanvisningstiden, säger Kristoffer Forselius.

Normalt brukar ett sådant avtal inte skrivas på mer än sex månader. Men det avtal som nu ska skrivas på, och som klubbades igenom på senaste kommunstyrelsemötet, är på hela tre år. 

Orsaken är enkel: verksamheten kräver mycket effekt på elnätet.

– De preliminära uppgifterna som Milence fått från Vattenfall är att det kommer att ta tre år att dra fram, säger Kristoffer Forselius.

Enligt honom kom en direkt förfrågan om mark vid E4 från Milence.

– Vi har förstått att Nyköping ligger strategiskt till för den här typen av verksamhet.

undefined
Den planerade anläggningen på Vida-området får Nyköpingsbro och E4 norrgående körfält som närmsta granne.

Det är området närmast och längs med E4 som är intressantast. Just för den marken har kommunen fått fler förfrågningar. Det är där, allra högst upp mot Nyköpingsbro, som de 11 200 kvadratmeterna Milence vill verka på ligger.

Kommunen fortsätter nu att undersöka möjligheterna för att exploatera resten av området. Men det finns ett problem:

– Området har varit och är ganska blött, säger Kristoffer Forselius.

Det gäller framför allt den södra delen, det som ligger mot väg 800. Kommunen kommer därför att investera i en anläggning som tar hand om dagvattnet.

undefined
Vidaområdets norra sida om Erik Dahlbergs väg planerar kommunen för i första hand. På bortre sidan av vägen, mot väg 800 gamla E4, är markförhållandena sämre.

Markexploateringsavgiften är på 154 000 kronor. Om Milence beslutar sig för att gå vidare ger det betydligt mer klirr i kassan till kommunen.

– Man kan säga att de betalt en handpenning på en procent.

Blir det affär kommer marken att kosta runt 15,4 miljoner kronor.

Visst finns det osäkerhetsfaktorer som kan stjälpa projektet. Kristoffer Forselius tror det största kan vara att omställningen till eldrivna lastbilar tar längre tid än beräknat. Men han är ändå mycket positiv till planerna.

– Vi bedömer det som högst sannolikt att det blir av, säger Kristoffer Forselius.

Milence

Bildades 2022.

Bakom står lastbilstillverkarna Daimler Truck, Traton Group där bland annat Scania, Man och Volkswagen ingår samt Volvo Group.

Målet är att anlägga 1700 laddstationer för tunga lastbilar i Europa fram till 2027.

Tanken är att laddstationerna också ska ha faciliteter för chaufförerna.

I Sverige har Milence liknande laddstationer i Åstorp, Varberg, Landvetter och Ödeshög.

Milence styrs från Amsterdam i Nederländerna.

Karta: Vidaområdet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!