Karin Bjärle är grundaren bakom företaget och det var som gymnasielärare på ett hästgymnasium i Nyköping som idén till företaget växte fram.
– För sju år sedan sa jag upp mig från lärarjobbet. Jag såg hur ridsporten är en väldigt stor bransch men att den är väldigt outvecklad. I samband med det här började jag kolla mer ingående kolla hur man kunde utveckla branschen och började designa mer utifrån hästens nervbanor och ligament, säger Karin Bjärle.
Karin tog sina sparpengar och flyttade hem till föräldrarna för att kunna satsa. Hon minns en tuff start med många sena kvällar och en träns-prototyp som skickades till Asien blev starskottet för det nystartade företaget.
– Jag fick inga lån från några banker. Men det var då jag verkligen började köra. Och just det här att som hästtjej först inte bli trodd på banken känns nu som en stor revansch. Det är vinnarskallen och revanschlusten som hela tiden är en stor drivkraft.
Och i motsats till många andra företag har bolaget ökat sin omsättning under coronakrisen och omsätter idag drygt 75 miljoner kronor. Nu går också riskkapitalbolaget eEquity in med 50 miljoner i det Nyköpingsgrundade företaget. eEquity har tidigare gått in i mobiltillbehörsföretaget Ideal of Sweden och klädföretaget NA-KD.
– Vi har ökat med drygt 80 procent under den här våren. eEquity kommer in med väldigt mycket kompetens och ett väldigt stort kontaktnät. Det gör att vi kommer behöva rekrytera 7-8 personer fram till årsskiftet, främst till lagret men vi kommer också behöva kundtjänstmedarbetare.
Inom en femårsperiod är målet att öka omsättningen till drygt en miljard kronor.
– Jag tror att mycket av framgången beror på att jag haft en god kostnadmedvetenhet och att jag har hållit väldigt hårt i pengarna.
I dag finns företagets största marknad i USA, England och Tyskland och det är främst träns, kläder och hästtextilier som det säljs mest av.
– Nu känns det som att vi äntligen ska börja på riktigt och dra igång i USA. Det ska bli väldigt spännande. Vi har redan en stor bredd men nu känns det som att vi kan bredda ännu mer.
I dag är företaget värderat till en kvarts miljard.
– Det här innebär att vi nu kommer kunna ge kunderna betydligt snabbare service. Vi kommer kunna ta emot förfrågningar mycket snabbare och ha en betydligt bättre e-handel.