I ungefär nio månader har Stockholmsbaserade Mathem levererat varor till hemtjänsttagare i Nyköping. Det var tidigare nämndordförande Sofia Amloh (S) som drev de nätbaserade inköp som nu ersatt hemtjänstpersonalens rundor till lokala livsmedelsaffärer.
Nyordningen fick hård kritik, inte minst sedan e-handelsföretaget Mathem tog hem upphandlingen med Nyköpings kommun. Äldre som var vana vid sortimentet i "sina" butiker protesterade, flera äldre gjorde uträkningar som visade att deras matkasse blivit betydligt dyrare. Det blev också problem då leveranstiderna svajade.
– Jag fick många samtal i början. Men nu har vi löpande uppföljning med Mathem. De har skruvat mycket på logistiken och hemtjänstpersonalen som hjälper till med beställningarna har blivit mer vana, säger Marie Jonsson.
För många är det nödvändigt att matkassen levereras till dörren samtidigt som hemtjänsten är på plats och kan plocka in varor i kylskåp och skafferi. Det fungerade inte alltid i starten.
– Men rimligen är kunderna mer nöjda nu.
Kommunala pensionärsrådet kommer inom kort att kräva en riktig utvärdering av systemet, säger Monika Hammertjärn i SPF Seniorerna.
– När vi bett om det förut har det sagts att det gått för kort tid. Men nu är det väl dags att fråga kunderna, säger hon.
Enligt Marie Jonsson kan det bli en utvärdering någon gång i höst innan det är dags för en ny upphandling.