– Alla resenärerna satt som på nålar. Det var den värsta körningen jag varit med om, säger Mats Ernstsson.
I slutet av förra veckan åkte Mats Ernstsson med en av Sörmlandstrafikens bussar. Turen varade i ungefär 45 minuter.
– Till en början tänkte jag inget särskilt om körningen. Det var lite ostadigt och föraren missade några stationer men det kan ju chaufförer göra.
När bussen närmade sig motorvägen märkte Mats Ernstsson att det var något som inte riktigt stod rätt till. Väl ute på motorvägen vinglade föraren mellan körfälten upprepade gånger och flera av passagerarna blev oroliga.
Inne i stan körde chauffören av misstag upp på trottoarkanten, Mats satt då i telefon med Sörmlandstrafikens kundtjänst för att berätta om vad som skedde.
– Jag borde ha gått fram till chauffören. Jag har tänkt på det i efterhand, och vet inte varför jag inte gjorde det. Men jag tror att jag var chockad, jag kände mig maktlös.
Mats Ernstsson var skakis när han klev av bussen, och han uppger att han inte vet varför men att föraren märkbart körde på ett trafikosäkert sätt.
– Synpunkter gällande en förares körsätt hanteras alltid med trafikföretaget, även när det inte finns någon misstanke om brott. Det är för att vi ska kunna höja kompetensen, så att resenärerna fortsatt kan uppleva körningen som trygg, säger Rasmus Ekroth, kvalitetsutvecklare på Sörmlandstrafiken.
Sörmlandstrafiken tar allvarligt på resenärers synpunkter på förares körning, och de ska enligt rutin alltid registreras. Men det samtal som Mats Ernstsson gjorde i samband med turen registrerades aldrig.
– Jag kan konstatera att vi har brustit i hanteringen av detta och missat att skapa ett ärende efter samtalet, säger Rasmus Ekroth.
Sörmlandstrafiken kommer att se över vad man kan göra för att förtydliga rutinerna för den här typen av samtal, så att åtgärd alltid vidtas. De kommer i efterhand klargöra vad som hänt tillsammans med Nobina, som gör en närmare utredning av Mats resa, där orsakerna till körningen ännu inte är klarlagda.
För att minska risken för exempelvis påverkade förare är alla bussar försedda med alkolås.
– Ingen ska kunna köra påverkad på jobbet. När det finns anledning till misstanke tar vi alltid det säkra före det osäkra och för en dialog med trafikledningen, som vid behov kan sätta in åtgärder direkt, säger Rasmus Ekroth.