Mattias letade vägskador – kraschade i potthål på E4

Mattias Karlsson körde runt och inventerade vägskador. Det gjorde han med besked. "Nu vet jag hur det känns. Det slog i hela bilen," säger han efter att ha tagit sig upp ur ett förrädiskt potthål.

Mattias Karlsson är direktör i ett bolag vars specialitet är att laga vägskador. Nu har han själv fått känna på hur illa det kan gå om vägen inte håller måttet.

Mattias Karlsson är direktör i ett bolag vars specialitet är att laga vägskador. Nu har han själv fått känna på hur illa det kan gå om vägen inte håller måttet.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2024-02-08 13:46

Mattias Karlsson basar för ett bolag vars anställda jobbar med att fixa vägskador och laga vägräcken runtom i Mellansverige. Just den här dagen var hans mannar ute och lagade potthål. Själv åkte han personbil och kollade var behoven var som störst.

undefined
Mattias Karlsson är direktör i ett bolag vars specialitet är att laga vägskador. Nu har han själv fått känna på hur illa det kan gå om vägen inte håller måttet.

Det var på E4 några kilometer söder om Nyköpingsbro allt hände. Mattias styrde ner i ett rejält potthål.

– Jag förstod direkt att jag fått punktering. Det slog något fruktansvärt. Jag tänkte, nu jävlar. Och jag körde inte ens fort, kanske 85-90, säger han.

undefined
Mattias Karlsson rullade långsamt fram bilen till Nyköpingsbro där bärgaren kom och hämtade.

Kontrollamporna på instrumentpanelen började larma hysteriskt: "Hjulbult lös. Trasig fjädring. Lågt lufttryck". Senare visade det sig att felen inte var så allvarliga som bilen indikerat.

– Men punktering var det i allra högsta grad, säger Mattias Karlsson.

Han är glad att han just den här dagen körde en personbil – det hade varit svårare att hålla sig kvar på vägen med en lastbil med stora däck, säger han.

undefined
Just nu: Högsäsong för vägskador. Men alla hinner inte märkas ut innan de åtgärdas.

– Då är det riiiiktigt läskigt att hålla emot. Det här var flera hål i en serie. Kanske 30 centimeter djupt. Och det fanns inte en sportslig chans att upptäcka dem i förväg. De har ju samma färg som vägen och smälter in rätt bra.

Han rullade långsamt fram till Nyköpingsbro för att slippa stå oskyddad på E4 och vänta på bärgare.

Nu är bilen körklar igen. Mattias träffar ofta på folk i branschen som bekräftar potthålsproblemen.

– Jag vet en verkstad som haft 40 bilar inne på bara en vecka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!