– Jag är tacksam för att jag har fått den här chansen och stolt över att få förvalta den här adressen. Jag försöker att följa i Mikaels fotspår och har behållit i princip samma sortiment, säger Mattias Lundberg.
– Jag vill ju att de gamla kunderna ska känna igen sig för jag tycker att det har varit en så himla bra affär. Jag har själv handlat på Micke & Co i många år. Samtidigt vill man sätta sin egen personliga prägel på det så jag har lyft in ett nytt varumärke. Sedan kommer det att förändras mer successivt, men jag vill inte svänga för hårt i början.
Mattias vill inte begränsa sig alltför mycket när det gäller målgruppen.
– Jag har inte kläder för småbarn och de allra äldsta, men allt däremellan.
Mattias har de två senaste åren drivit Svedlindhs i Oxelösund tillsammans med sin mor Lenita Holmgren. Innan dess jobbade Mattias på Systembolaget i Nyköping.
– Jag har väl alltid känt att jag varit sugen på att göra min egen grej, men att konceptet på Svedlindhs kanske inte är exakt det jag vill pyssla med.
I början av året tog Micke & Co:s ägare Mikael Wahlström kontakt med Mattias Lundberg och frågade om han var intresserad av att ta över.
– Jag behövde inte lång tid att tänka på det för var väl ganska exakt vad jag ville göra, säger Mattias.
Mattias har en vision om att på kanske fem års sikt bli en helt hållbar butik.
– Jag tror att det blir en ganska naturlig förändring för mig. Jag märker att leverantörerna börjar gå mer och mer åt det hållet. Redan nu har de flesta någon del i sin kollektion som är ekologisk.
Moody öppnade den 12 oktober. Mattias har bara gjort några mindre förändringar av inredningen. Han har bland annat satt upp nya draperier till omklädningsrummen. Mattias är även musikintresserad och butiksnamnet kommer från den progressiva brittiska musikgruppen The Moody Blues.
– Jag och min sambo satt och tog en öl och spånade idéer när det helt plötsligt kom på en låt med Moody Blues. Då tänkte jag att Moody låter lite som en klädaffär. Jag ville gärna ha någon koppling till något kulturellt.
Mattias har även jobbat kreativt med loggan där de båda O:na utformats som ögon varav det egna blinkar vilket ger ett lite flörtigt intryck.
Mattias menar att pandemin gjort att människor blivit mer medvetna om betydelsen av att stötta sina lokala företag. Trots att e-handeln ökar tror han att det även framöver kommer att finnas ett behov av fysiska butiker som kan erbjuda sina kunder personlig service.
– Folk kanske vill ha någonting som är lite mer unikt och man kanske vill ha den där expediten som man är lite tjenis med.
Mattias har haft mycket stor nytta av sin erfarenhet från Svedlindhs när han startat Moody.
– Innan hade jag ingen erfarenhet av klädhandel alls så på Svedlindhs fick jag lära mig hur man gör inköp och hur det går till att vara egenföretagare, säger han.
– Det finns alltid utrymme för förbättring. Den dagen man är nöjd då vet jag inte om man är på rätt ställe längre i livet.