Miljardprojektet har satts i rullning – 2035 är Ostlänken klar

Efter årtionden av utredningar har bygget av Ostlänken startat. "Man blir nästan religiös", säger kommunalråd Urban Granström (S). Järnvägssatsningen beräknas kosta 91 miljarder kronor.

Första spadtaget på miljardbygget

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2024-11-06 19:52

Den 16 mil långa dubbelspåriga järnvägen ska gå mellan Järna och Linköping. När den står klar 2035 kortas restiden mellan Nyköping och Stockholm med 21 minuter och mellan Vagnhärad och Stockholm med åtta minuter.

När jätteprojektets första spadtag togs på onsdagen lyfte kommunalråden i Nyköping och Trosa fram de förbättrade pendlingsmöjligheter som Ostlänken för med sig.

– Det uppstår samhällsekonomiska vinster när orter knyts närmare varandra. Den regionala nyttan med Ostlänken är väldigt stor, säger Urban Granström (S), kommunalråd i Nyköping.

Daniel Portnoff (M), kommunalråd i Trosa, har samma uppfattning.

– För Trosa är detta en stor och viktig satsning, säger han.

undefined
Ostlänken börjar strax norr om Järna och sträcker sig till Linköping. 2035 ska den dubbelspåriga järnvägen kunna ta trafik.
undefined
Bygget av Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid har startat. Kristina Edlund, Linköping, Urban Granström, Nyköping, Boel Godner, Södertälje, Roberto Maiorana, Trafikverket, Daniel Portnoff, Trosa och Sophia Jarl, Norrköping, stod för det första spadtaget.

Bygget av Ostlänken medför att Nyköping, Trosa och Skavsta flygplats får var sitt resecentrum längs med järnvägen. I Nyköping står det klart 2027. I Trosa börjar sannolikt projekteringen under 2027 och resecentrumet beräknas stå klart ett par år senare. Resecentrumet vid Skavsta ska stå klart 2034.

Resan fram till det första spadtaget har varit lång. Redan på 80-talet började Nyköpings dåvarande kommunalråd Göran Forssberg (S) att verka för att järnvägssatsningen borde genomföras. Han drev sedan på projektet fram till 2017.

Genom åren har projektet stött på en hel del stenbumlingar och ibland har det sett ut som att järnvägssatsningen har varit hotad. I dag är Göran Forssberg glad.

– Det är bra att det sätter igång. Men ingenting är klart förrän det är helt klart. Det gäller att fortsätta arbeta för att det ska bli bra. Vi måste till exempelvis till att biljettpriserna blir rimliga, säger han.

undefined
Kommunalråden tog en selfie från det historiska ögonblicket.
undefined
En glädjens dag, tycker Urban Granström, Boel Godner och Daniel Portnoff. De är kommulråd i tre av de kommuner som berörs av satsningen: Nyköping, Södertälje och Trosa.

Den långa resan till start har stundtals varit frustrerande, medger Urban Granström.

– Det har hänt att jag har tvivlat på att Ostlänken verkligen skulle bli av. Men det har inte varit ofta.  Det är ett stort projekt och sådant här tar tid, säger han.

När det var dags att sätta spaden i jorden var väntan över och Urban Granström tycktes dra en lättnadens suck.

– Man blir nästan religiös nu när det startar. Det är nästan som någon slags väckelse. Men jag tycker att detta ska väcka känslor. Det är något stort som startar nu, säger han.

Restiderna

Här ser du restiderna med Ostlänken (dagens restider inom parentes)

Flemmingsberg: 0:10 (0:10)

Södertälje Syd: 0:20 (0:22)

Vagnhärad: 0:31 (0:39)

Nyköping: 0:46 (1:07)

Norrköping: 1:11 (1:52)

Linköping: 1:25 (ingen uppgift)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!