– Det var en bil som stannade nu, säger Tim Lundgren från nätverket Grön Framtid i Nyköping.
Han står och tittar på cyklisterna som kommer från båda hållen där Fruängsgatan korsar Västra Kvarngatan, precis i hörnet till Teaterparken. Cyklister är uppmärksamma på bilisterna och bilisterna på cyklisterna. Några bilar stannar dessutom för cyklisterna som vill mot Arnö eller mot Storgatan.
Precis som det fungerar i praktiken redan nu vill Tim Lundgren och nätverket att det ska fortsätta fungera, men att kommunen gör det tydligt att cyklister alltid har företräde. De vill att många cykelpassager görs om till cykelöverfart istället.
– Här är det extra enkelt för är finns redan en fartsänkande upphöjning i vägen för bilisterna. Här behövs det bara skyltas om och ritas upp "hajtänder" i asfalten, säger han.
Genom att skylta för cyklister, på ett liknade sätt som det skyltas för övergångställen, bygga upphöjningar på vägen som sänker farten för bilar och sedan måla överfartmarkeringarna går det relativt enkelt att skapa cykelöverfarter, anser Tim Lundgren.
– Det skulle visa att cykeln är det prioriterade färdmedlet.
Hur vill ni att de ska göra över stora vägar som hamnvägen?
– Det överlåter jag till kommunen att bestämma. Där är det svårare men "längs med" hamnvägen tycker jag de ska prioritera cykel.
Aktivisterna tror att åtgärderna skulle få fler att välja bort bilen och på så sätt minska koldioxidutsläppen.
I deras förslag till politikerna ingår också att omvandla bilvägarna i Nyköpings centrum till cykelgator, där bilisterna ska anpassa sig till cyklisterna. De vill också att kommunen "skär av" staden längs med Storgatan så att det inte är möjligt att åka rakt igenom staden med bil men ändå möjligt att ta sig med bil till centrum.
Nätverket har studerat städer i Nederländerna som lyckats bra med att öka cykeltrafiken och tror att åtgärderna ska fungera i Nyköping också.
– Det finns exempel i Nederländerna där cykelmålen uppnåtts tidigare än de själva beräknat.
Nyköping var först i Sverige med att beställa en lokal koldioxidbudget. Den visar att det krävs utsläppsminskningar om minst 19 procent årligen för Nyköping för att bidra till Parisavtalet. Avtalet strävar efter att den globala temperaturökning ska stanna vid 1,5 grader. Förra året var min minskningen åtta procent i Nyköping.