Ostlänken riskerar att bli dubbelt så dyr som planerat, upp till 70 miljarder kronor.
Men bygget ska genomföras, planeringen ligger långt fram och det finns pengar avsatta i den nationella planen för infrastrukturen, enligt Anna Johansson.
– Ostlänken går i ett eget spår. Men man behöver gå igenom och se vad det finns för åtgärder man kan göra för att pressa ned kostnaden så att det blir rimligt i förhållande till det som är avsatt i plan, säger hon.
Nyköping, och de övriga kommunerna som berörs av Ostlänken, planerar bland annat för nya resecentra. I Nyköping handlar det om att ersätta den nuvarande tågstationen och att bygga ett nytt resecentrum vid Skavsta.
Ska Nyköping göra halt och avvakta hur kostnaderna ska pressas?
– Nej, planeringen för Ostlänken fortgår ju. Ostlänken fram till Linköping har ju godkänts av regeringen för miljöprövning, så den processen fortskrider.
Anna Johansson besökte också transportföretaget Foria AB i Nyköping för att få en bild av hur företaget jobbar.
– Foria är ett gott exempel på ett företag som jobbar bra, men inom transportnäringen finns problem med osund konkurrens, dåliga villkor och utnyttjande av arbetskraft.