Att flickor presterar bättre än pojkar i grundskolan har varit känt sedan många år tillbaka. 2011 låg det genomsnittliga meritvärdet för pojkar på 199,6 och för flickor på 222,1 – i dag ligger pojkarnas genomsnittliga meritvärde på 205,4 och flickornas på 229,4.
Varför finns det olika teorier om, men ännu har ingen riktig utredning gjorts. I en motion vill nu Petter Söderblom (M), andre vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden i Nyköping, att frågan utreds en gång för alla.
– Jag brukar fråga personer som jobbar med skolan för att få in olika tankar och synpunkter på hur det kan se ut. Jag skulle vilja ha en systematisering så att man får en klarhet i frågan, säger han.
Enligt Söderblom finns det inga grundläggande skillnader mellan pojkars och flickors förmågor att lära sig saker. Därför tror han att strukturella orsaker ligger bakom att pojkar fortsätter att prestera sämre än flickor.
– Jag tror inte det finns en orsak utan många, såväl i skolan som i samhället i stort, säger han.
Motionen kommer att tas emot när kommunfullmäktige sammanträder i februari, sedan kan det ta uppåt ett år innan beslut tas om det nu blir någon utredning.
– Detta är en väldigt viktig jämställdhetsfråga och hur det går i skolan får ju konsekvenser långt senare i livet. Skolan ska ju vara likvärdig och för mig betyder det att alla ska få förutsättningar att utvecklas maximalt, säger Petter Söderblom.