Fordon som är självkörande är inte nödvändigtvis förarlösa, men styrs med hjälp av sensorer, kameror, radar och GPS-system, i stället för en person.
På tre sträckor i Sverige ska 5G-nätet göra det möjligt att testa sådana fordon, något DN var först med att rapportera om: E4 mellan Nyköping och Södertälje, E18 från Danderyd till Kapellskär och riksväg 40 mellan Råda utanför Göteborg och Viared utanför Borås.
Sträckorna har valts ut för att de ligger i viktiga industri- och teknikkluster.
– Det är ett stråk där vi redan har teknik möjligt, säger Telias strategi- och innovationschef Magnus Leonhardt.
Exakt hur det kommer att se ut på vägarna kan han inte svara på. Ett exempel som kan komma att testas är så kallad platooning eller konvojkörning, vilket innebär flera fordon på rad där föraren i det första fordonet styr de bakomliggande.
Det pågår redan forskning och tester av självstyrande bilar på olika företag. Scania har testat lastbilar på E4 mellan Södertälje och Jönköping, något som SN skrev om 2021.
När självkörande fordon kan vara vardag återstår att se.
– Jag tror att vi kommer ha flygande drönare innan vi har självkörande fordon. Den utvecklingen går ganska fort och kommer att göra det billigare med mikro-transporter av exempelvis läkemedel till landsbygden. Det finns stora samhällsfördelar i att använda drönare i stället för bensindrivna fordon, säger Magnus Leonhardt och tippar på att det är verklighet redan 2026.