"Mr Ostlänken": Jag ska ta premiärtåget från Nyköping

Ostlänkenräven Göran Forssberg är övertygad om att det blir en station i Nyköping: "Jag tänker vara med på premiärturen", säger han.

När Ostlänken är i gång ska jag ta premiärturen från Nyköping, säger Göran Forssberg, som mer än någon annan förkroppsligar hela projektet. Han är övertygad om att Nyköping, Vagnhärad och Skavsta får sina stationer.

När Ostlänken är i gång ska jag ta premiärturen från Nyköping, säger Göran Forssberg, som mer än någon annan förkroppsligar hela projektet. Han är övertygad om att Nyköping, Vagnhärad och Skavsta får sina stationer.

Foto: Jens Alvin

Nyköping2020-10-30 18:15

Trafikverkets förslag att slopa stationerna i Nyköping, Vagnhärad och Skavsta ger han inte mycket för. Skulle det trots allt bli verklighet är det en rejäl dikeskörning, säger Göran Forssberg, som ända från 1980-talet fram till 2017 var med och drev fram Ostlänkenprojektet.

– Skulle Nyköpingsborna behöva stå på en åker och titta på när Ostlänkentågen far förbi? Jag ska inte säga att förslaget är stollerier, men blir detta verklighet är det en rejäl dikeskörning.

Regionaltrafiken är volymmässigt betydligt större än fjärrtrafiken. Om tankarna i Trafikverkets studie förverkligas blir det höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö – men Ostlänken som en del av lösning på regionaltrafiken i Mälardalen försvinner helt.

– Detta kommer aldrig passera riksdagen. Regionaltrafiken är extremt viktig för arbetsmarknaden och tillväxten i hela Mälardalen.

Genom åren har Göran Forssberg – tidigare kommunalråd i Nyköping och ordförande i Ostlänkenbolaget – suttit i enormt många förhandlingar om Ostlänken. Det är inte första gången han stöter på idéer om att skrota stationer som är viktiga för regionaltrafiken, till förmån för snabba tåg mellan ändstationerna.

I princip dök dessa tankar upp varje år mellan 2000 och 2010, berättar han.

– Det finns alltid planerare som tjusas av grandiosa planer på snabba tåg hela vägen ner till Hamburg.

undefined
I Nyköping och Trosa pågår arbetena för fullt. Samtidigt presenterar Trafikverket förslag som innebär att de två kommunerna blir utan stationer längs med Ostlänken.

I somras gav regeringen Trafikverket i uppdrag att utreda hur det kan byggas nya stambanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö för en kostnad på högst 205 miljarder kronor. För att klara budgetramen skrotas alltså stationerna i Nyköping, Skavsta och Vagnhärad. Dessutom får Norrköping, Linköping och Jönköping stationer med "externa lägen".

Med början på måndag ska Trafikverket hämta in synpunkter från berörda kommuner och regioner i så kallade "hearings".

Nyköpings kommun, Trosa kommun och Region Sörmland kommer att ha en enad front, berättar Kenneth Hagström, regional utvecklingsdirektör på Region Sörmland. Under hearingen kommer man bland annat att lyfta vikten av en robust regiontrafiklösning i Stockholmsregionen och hela Mälardalen.

– Det känns ytterst viktigt att det underlag som Trafikverket sedan presenterar för regeringen speglar även detta. Just nu tar utredningen inte hänsyn till regiontrafiken alls, säger han.

Senast 28 februari ska Trafikverket redovisa utredningen för regeringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!