– Det är kul att de tänker på varandra och skickar blommor, säger Ankie Strömberg, ägare till Gripsholmsparkens Blommor på Stockholmsvägen i Nyköping.
Hon berättar att när till exempel ett 80-årskalas blir inställt skickar man gärna blommor istället.
– Det är mycket bud till de som sitter hemma i karantän. Det var mer i början, men det håller i sig. Det är mycket mer bud än normalt, säger Ankie Strömberg.
När coronakrisen hade pågått i ett par veckor tog Ankie Strömberg fram en speciell bukett som hon kallade karantänbuketten. Budet knackar på dörren och går därifrån så att mottagaren kan ta in buketten utan att behöva träffa någon.
– Det var väldigt populärt. Det gick ut massor med såna buketter.
Butiken tar även emot telefonbeställningar som man kan betala med swish och hämta utanför butiken.
– Swish har ökat massor också. Det har nästan gått om kortbetalningar, säger Anki.
Det sista budet brukar lämna butiken vid sjutiden på kvällen. För Anki och Pia som också jobbar i butiken har coronatiden varit arbetsam.
– Blommorna tar slut snabbare så man måste åka och hämta mer oftare. Det har blivit mycket kvällsjobb. Man får svårt att hinna med allting. Det har varit jättemycket så man börjar bli sliten. Det är stor skillnad mot vanliga tider, säger Anki.
Ankie tar in ett par extra medarbetare vid tillfällen då det är extra populärt med blommor som till exempel vid påsk.
– I påskas var det dubbelt så mycket bud som dagarna före jul. Påsken brukar ju inte vara så mycket i vanliga fall.
Gripsholmsparkens Blommor har inte färre kunder i butiken än normalt.
– Faktiskt är det ungefär lika mycket som vanligt i butiken, kanske lite mer. Tyvärr är det även äldre-äldre som kommer. Vi försöker hålla avstånd. Det är lite svårt att få dem att tycka att det är farligt.
Även Alfredssons Blommor på Västra Kvarngatan har fler bud än vanligt.
– Ja, nu har antalet bud legat högre än vanligt, vi har dubbla antal bud per dag mot tidigare, säger delägaren Ewelina Vesterlund Lundgren.
Alfredssons Blommor har haft färre kunder i butiken, men betydligt fler beställningar över telefon.
– Det är fler som skickar blommor, säger Ewelina Vesterlund Lundgren.
Beställningarna gäller bland annat buketter till personer som fyller år och som inte kan ta emot besök på grund av karantänen. Ewelina och butikens andra delägare Ida Larsson med personal åker själva ut med buden.
– Vi ringer dem alltid innan och kollar. Vi föredrar att bara ställa blommorna vid dörren och sedan ta kontakt med mottagaren och tala om att vi har levererat. Vi vill inte bli sjuka och de vill inte bli sjuka, säger Ewelina.
Hon menar att det sammantaget har gått bra för butiken under coronatiden.
– Om vi inte hade varit anslutna till Interflora och haft buden skulle det inte ha gått.
Ewelina hoppas att coronatiden snart ska vara över.
– Det är ju jobbigt för de som sitter i karantän. Det märker man när man pratar med dem i telefon, säger hon och fortsätter:
– Många vill öppna dörren och prata och vi har övertalat några till att vi ställer vid dörren vid leverans, flera vill inte prata om corona för att de är trötta på att höra om det, många är äldre och i riskgrupp av dessa. Det känns nonchalant att bara plinga på, ställa vid dörren och gå, men det är av välvilja vi gör det.
Den 1 maj hade Ewelina och Ida varit ägare av Alfredssons blommor i ett år.
– Vi kunde tyvärr inte ha något firande i butiken på grund av coronatiden. En annan sak som känns sorgligt är att Alfredssons blomsterhandel firar 100 år i år och tanken var att vi skulle ha en fest med firande och erbjudande i butik, som nu troligtvis inte går att genomföra.
Helen Malmkvist på Hjortensbergs Blommor berättar att butiken har mycket budkörning.
– Vi klarar oss. Det är lite lugnare i butiken, men det jämnar ut sig på grund av att vi har så mycket bud. Vi hade otroligt mycket till påsk. Vi brukar ha vårt uppsving vid jul, men nu hade vi ännu mer i påskas, säger hon.
Helen Malmkvist driver butiken tillsammans med Carin Gustafsson Lue.
– Vi stänger butiken klockan fyra nu för att vi har så pass mycket lugnare med kunder som kommer in, säger Helen.
– Vi har satt upp lite plexiglas. Vi har en ganska liten lokal så vi vill bara ha in två i taget. Då får de ha lite kö utanför butiken. Det är ändå sådan årstid. Det kommer mycket äldre damer så man vill ju att det ska funka att hålla avstånd.
Även Hjortensbergs Blommor är med i Interflora. De tjänar dock inte lika mycket på buden som på blommor som säljs i butiken.
– Interflora tar 30 procent av vår försäljning i och med att vi är medlem där. Det blir inte samma bit kvar av kakan, men vi klarar oss känns det som.
Även Helen och Carin har haft mycket att göra på jobbet under coronatiden.
– Så länge vi håller oss på benen och inte blir sjuka så klarar vi oss.