Globala it-problem på McDonalds: "Lite stressigt"

Under morgonen fick McDonalds i Nyköping stänga sin drive in på grund av it-strul. Problemen visade sig drabba kedjan över hela världen.

Internet och kassastrul på McDonald i hela världen My Eriksson restaurangbiträde

Foto: Jens Alvin

Nyköping2024-03-15 11:05

Det var på fredagsmorgonen som ett it-haveri drabbade tusentals McDonaldsrestauranger runt om i världen. Aftonbladet rapporterar att Australien, Japan och Nya Zeeland haft omfattande problem med sina it-system, vilket gjort att kunderna inte kunnat betala via skärmarna. I Sverige har flera restauranger stängt, bland annat i Stockholm.

På McDonalds i Nyköping upptäckte andraassistenten Behar Hyseni att något var fel när han skulle logga in på systemet klockan 06.20 på morgonen.

– Vi skulle öppna klockan 07 och det stod "offline" så jag ringde servicedesk, men det var upptaget i en kvart, säger han.

Butiken löste problemet genom att erbjuda Swish till kunderna och att hålla koll på beställningarna med hjälp av en miniräknare. Drive in-funktionen fick stänga tillfälligt.

Var det stressigt?

– Ja. Vi har inte hört någonting om vad det beror på ännu, vi kommer att få mer information senare när chefen kommer hit.

undefined
My Eriksson tycker att de löste det bra med hjälp av Swish.

Vid klockan 08.20 kunde restaurangen arbeta som vanligt igen, då fungerade it-systemen.

Restaurangbiträdet My Eriksson tycker att lösningen med att erbjuda Swish till kunderna under omständigheterna fungerade bra, trots att en viss kö bildades inne i butiken. Samtliga kunder kunde köpa en hamburgare – utom en, som inte hade tillgång till betalningstjänsten.

Enligt Behar Hyseni är det cirka 40 restauranger runt om i landet som haft strul på morgonen.

Är ni rädda att det händer igen?

– Nej, det får man bjuda på, skrattar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!