Under måndagen var samtliga avgångar med Mälartåg förbi Nyköping inställda, efter en olycka som skadat kontaktledningen.
Pendlare har fått vänja sig vid inställda och försenade tåg på Nyköpingsbanan. Ändå ser siffrorna för februari och mars förhållandevis bra ut. Enligt statistik som Mälartåg tagit fram var endast tre procent av tågen inställda då. Och av de tåg som gick var 90 procent i tid i februari och 89 i mars.
Det kan jämföras med i januari, då punktligheten var 78 procent. I punktlighetsstatistiken ingår inte de tåg som är inställda – i februari var det 12 procent av tågen som inte alls gick.
Även oktober förra året var en månad med stora problem för tågtrafiken förbi Nyköping. Då var åtta procent av avgångarna inställda, och 83 procent av de tåg som gick gjorde det i tid.
I statistiken över inställda tåg ingår sådana som är akut inställda. Avgångar som ställts in exempelvis på grund av planerade banarbeten räknas alltså inte med.
Enligt Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälartåg, är det ofta faktorer som ligger utanför Mälartågs eller entreprenören MTR:s kontroll som gör att tåg måste ställas in. I mars ställde till exempel en nedriven kontaktledning till det, och under vintern har Trafikverket flera gånger stoppat all trafik på Nyköpingsbanan på grund av vädret.
Nyköpingsbanan hör inte till de värst drabbade sträckorna för Mälartåg. På linjen Eskilstuna-Stockholm är det värre. Där gick endast 64 procent av tågen i tid i januari, 80 procent i februari och 84 procent i mars, enligt Mälartåg.