Ann Edvinsson, på skolinspektionen jobbar som projektledare för ett projekt om nationell kartläggning av skolfrånvaro. Hon kan inte uttala sig om Nyköping högstadiums frånvaro sticker ut i mängden, då projektet inte är färdigt. Men forskningen har sett att långvarig frånvaro i skolan är mycket allvarligt.
– Det finns starka samband mellan betygen från grundskolan och framtida psykosociala problem. För varje elev som inte går till skolan, kan det innebära stora konsekvenser, både för individen men också för samhället i stort.
Undersökningar har också sett att allvarlig skolfrånvaro ofta börja i låg- och mellanstadiet och sedan eskalerar i högstadiet. Dessutom är det en extrem heterogen grupp.
– Elever med hög frånvaro finns i alla samhällsklasser. Det de har gemensamt är att det nästan alltid är flera faktorer som sammanvävs som gör att frånvaron blir långvarig.
Därför är det väldigt viktigt att kartlägga alla orsaker till att eleven inte är närvarande enligt Ann Edvinsson.
– När skolor misslyckas med att få tillbaka elever beror det ofta på en bristfällig kartläggning av orsakerna till frånvaron. Vi vet att det är svårt men skolorna får aldrig ge upp.