NCC medger bristande information

Entreprenören NCC medger att man brustit i informationen. – Men vi visste inte att Nyköpingshem uppmanat hyresgästerna att förvara sina saker på vinden, säger Stefan Feltenmark, platschef på NCC i Nyköping.

NYKÖPING2015-02-11 07:04

NCC hade totalentreprenad på renoveringen, vilket innebär att man har ansvaret för kontakterna med alla underentreprenörer. Men kontakterna har inte fungerat klockrent.

– Små kommunikationsmissar som har lett fram till olika saker som har upprört några hyresgäster, säger Stefan Feltenmark.

Framförallt är det arbetena på vinden som upprört. Enligt Stefan Feltenmark visste inte NCC att Nyköpingshem uppmanat hyresgästerna att förvara saker på vinden.

Trots att vindförråden var fyllda med tillhörighet delades inga inpackningsmaterial ut. Sedan startade borrningsarbetena.

– Där har vi brustit, säger Stefan Feltenmark.

Varför bröt ni upp låsen till vindutrymmena?

– Vi har inte brutit sönder lås, det var för att komma fram och det är en kommunikationsmiss. Problemet är att folk skulle de ha tagit bort sakerna.

Vem har informationsansvaret under arbetets gång, NCC eller Nyköpingshem?

– Båda. Hyresvärden har ju känt till att det utföras jobb på vinden. Sedan informerar vi löpande hyresgästerna om när vi ska starta.

Har ni gjort det då?

– Ja. Vi har fått ok från Nyköpingshem att ändra vissa tider men har inte blivit vidarebefordrat till hyresgästerna, där har Nyköpingshem brustit.

Däremot har inte NCC informerat hyresgästerna om att de skulle ha plockat bort sakerna från vindsförråden.

– Det är vårt ansvar, där har det brustit mellan oss och våra underleverantörer, säger Stefan Feltenmark.

Det är stor skillnad på att renovera i människors hem jämfört med att bygga nytt.

Har ni haft hyresgästglasögonen på?

– Ja. Vår inställning är att man ska skydda saker, sedan kanske det brister för att det är bråttom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om