– När man inte äter får man ingen energi, säger Nihaal.
– Och man får ont i huvudet, tillägger Sofia.
Nihaal och Sofia går i årskurs fem på Långbergsskolan i Nyköping. De känner sig missnöjda med skolmaten. Bland annat för att salladsdisken till största delen består av kål och för att de inte längre får ris – utan bulgur eller couscous istället – och inte heller taco. Det är flera gånger som de inte blir mätta av maten, berättar de.
– Vi har frågat andra klasser vad de tycker, säger Sofia.
Och Nihaal fortsätter:
– Då är det flera som håller med och säger att de inte orkar jobba på lektionerna.
Madeleine Björk och Sara Westerberg – båda jobbar på skolans fritids – har tagit till sig Nihaal och Sofias synpunkter och har även själva märkt av en viss skillnad på maten.
Nyligen samlades de därför på skolan för att träffa verksamhetschefen Marianne Backrud Hagberg och enhetschefen Daniel Magnell från måltidsservice, som ansvarar för maten i de kommunala skolorna.
– Vi utgår från en kostpolicy. Där står bland annat att maten som serveras ska vara hälsosam, nyttig, bra för miljön och klimatet, säger Marianne Backrud Hagberg.
Hon säger att sallad väljs bland annat utifrån säsong och kål är en tillgänglig basvara. Då ris inte är hållbart ur ett miljömässigt perspektiv har det tagits bort. Det handlar även om ekonomiska aspekter. Marianne Backrud Hagberg säger att matpriserna har ökat med 25 procent på ett år och kommunen har därför behövt se över utgifterna.
– Taco kostar mycket, det är därför den försvann.
Priset för en elevs måltid är i genomsnitt på 14 kronor.
– Vi gör alltid en näringsberäkning, så att varje portion är en fullvärdig måltid, säger Marianne Backrud Hagberg och menar att eleverna borde bli mätta.
Men maten är inte alltid dålig, säger Nihaal och Sofia. Pasta med kalkonsås, purjolökssoppa och kebabgryta är tre favoriter. En idé de har är att ha färre rätter att variera mellan, men med mer fokus på de som barnen gillar.
Daniel Magnell säger att det är bra att få höra deras tankar och att frågorna ska tas vidare.
– Vi jobbar hela tiden med utveckling och förbättringar. Då är det viktigt att vi får in såna här tankar, säger han.
Han föreslår att tjejerna ska gå med i skolans matråd. Det kan de tänka sig.
– Vi vill göra det vi kan, säger Nihaal och Sofia.