Henrik Kihlberg utsågs till vd för Nils Oscar den 28 maj.
– Det har känts jättekul att komma in i den här branschen trots att det har varit coronakris. Branschen är så positivt laddad och jag har sällan känt ett så starkt engagemang från de anställda, säger han.
Henrik Kihlberg har en bred yrkeserfarenhet från flera olika branscher både i Sverige och utomlands. Han är utbildad maskiningenjör och har bland annat jobbat i telekombranschen, varvsindustrin, reklambranschen och postbranschen. Närmast kommer han från ett jobb som försäljare på det lilla medicinteknikbolaget Biotel som sysslar med långtids-EKG.
– Nästan alla mina roller har varit kopplade till försäljning och att förändra sättet man säljer på. Det är där jag har min kompetens. Jag har njutit av öl tidigare, men det här med ölkunskap är ganska nytt. Det är en smakresa att lära sig nya ölsmaker.
Han tycker att man kan dra paralleller mellan hantverksbryggerierna och musikbranschen.
– Bryggarnas mål är att göra en hit i en speciell musikstil. Det är inte en helt industriell verksamhet utan det är ett hantverk. Jag är imponerad av den kompetens som finns här.
Pandemin har framför allt slagit mot Nils Oscars försäljning till hotell och restauranger samt exporten till andra länder.
– Totalt sett har vi väl tappat 20 procent ungefär i volym, säger Henrik.
Hur allvarligt är det?
– Vi har klarat oss rätt bra för att man har bra effektivitet i produktionen.
Har ni korttidspermitterat personal?
– Man gjorde det under april, maj och juni eftersom man inte visste hur det skulle bli. Det blev en sådan nedgång först. Sedan till sommaren när det blev fint väder så producerade vi rätt mycket. Då hade vi ett litet lager så personalen fick ingen semester, men då hade de ju varit lediga under permitteringen.
Nils Oscar har 12 anställda. Företaget har sedan Henrik blev vd tagit fram en ny vision för 2023. Ölproduktionen ska öka från en miljoner liter per år till tre miljoner liter.
– Där har vi en plan att få in vår stora produkt God lager i dagligvaruhandeln som alkoholfri och 3,5:a. Sedan ska vi ge kunderna fler förpackningstyper där vi till exempel erbjuder God lager i burk och 50 centiliters flaska.
En annan målsättning handlar om att dryckerna ska bli helt ekologiska.
– Det kommer att vara en jätteutmaning för att många av råvarorna ännu inte finns som ekologiska. Att sätta hårda mål är ett sätt för oss att driva på leverantörerna. Vi fokuserar också på det lokala och närproducerat.
Nils Oscar har gått med i dryckesbranschens Klimatinitiativ som visar företagens klimatpåverkan. Nils Oscar är ett av 43 bolag som är med i initiativet.
– De som importerar drycker har en otroligt mycket högre klimatpåverkan än vi som ligger lokalt.
Henrik vill fortsätta att utveckla Nils Oscars serveringslokal Gamla Brygghuset där man hittills har hållit ölprovningar och utbildningar om öl. Han har anställt krögaren Alexander Edén som ska sköta verksamheten.
– Vi ska till exempel ha oktoberfest och sedan tror jag att det kommer att öppna mer och mer som en restaurang med mat som passar till öl. Sedan jag tänker mig uteservering här i parken så småningom. Det kommer kanske inte att vara öppet varje kväll till att börja med, men på helger och någon kväll i veckan, säger Henrik.
– Oktoberfesten blir för slutna sällskap. Där har vi redan bokningar på 50 personer som kommer. Om det funkar rullar vi igång restaurangverksamheten.
En annan aktivitet kan bli en kombination av ölprovning på Gamla Bryggeriet och middag på någon av stadens restauranger.