Nio fokusområden ska slipas

BUK har tagit fram nio fokusområden som ska förändra arbetet i bland annat skola och förskola.

Nyköping2016-06-17 06:56

Organisatoriskt och kulturellt förändringsarbete på en arbetsplats går hand i hand, menar Barn, utbildning och kulturs, BUK:s, divisionschef Anna Thörn. I början av juni träffades ungefär 145 pedagoger, tjänstemän och chefer från BUK på Sunlight för att "forma gemensamma framtidsbilder". Bland annat utifrån nio fokusområden har vaskats fram på olika workshops under vintern och våren.

– Det handlar bland annat om att ta fram ett arbetsmiljöarbete i framkant. Vad vi vill stå för. Vad som är vår glädjefyr och vad som är skadegrundet, berättar Thörn.

De senare begreppen kommer från ett av alstren från workshopen. Några av deltagarna har gestaltat en önskvärd arbetsmiljö som en segelbåt med energi i seglen på ett hav där det både finns stressgrund och översiktsklippa. Thörn återkommer flera gånger till begreppen fatal egoism, när egensyftet försvårar för andra, och det sydafrikanska uttrycket "ubuntu" - jag är för att vi är.

– Vi arbetar med ett styrkebaserat arbetssätt. Självklart ska man inte ha skygglappar för bristerna, men vi vill fokusera på det vi är bra på och använda våra styrkor. Nu har vi tagit fram nio fokusområden, nio diamanter som vi ska slipa vidare på.

Hur kommer det här påverka eleverna?

– Det blir mer på sikt, kulturell förändring tar tid. Det ska inte vara för snabba förändringar.

– Jag tänker att vi kommer att få en mer likvärdig skola på sikt. Fler elever kommer att nå längre i sin potential. Vi har strålande ingredienser, men vi måste göra saker i rätt ordning om vi ska få ut effekten av vårt arbete. Man kan ha en bra ugn och fina ingredienser till kakan, men rör man inte ägg och socker först så blir det i alla fall inte bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om