Förlust i mat och omsättning för butiken efter avbrott

Hyllor gapar tomma i Coop på Stenbärsvägen i Nyköping på onsdagen – nu när butiken öppnat igen efter strömavbrottet som varade i närmare 17 timmar.

Roger Sabelcrona bor i närheten av Coop på Stenbärsvägen i Nyköping. När butiken har öppet igen på onsdagen är han här och köper bröd. "Jag tänkte handla mer men hoppar det just nu", säger han.

Roger Sabelcrona bor i närheten av Coop på Stenbärsvägen i Nyköping. När butiken har öppet igen på onsdagen är han här och köper bröd. "Jag tänkte handla mer men hoppar det just nu", säger han.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2023-01-25 16:43

– Det var tomt, de har nog fått slänga mycket mat tyvärr, berättar Roger Sabelcrona som på onsdagen kommer ut från butiken med en påse frallor.

I 15 år har han handlat på Coop på Stenbärsvägen i Nyköping – som under tisdagen hade stängt efter att ha drabbats av ett runt 17 timmars långt strömavbrott.

– Det är tråkigt. Jag känner personalen och vet vad de har fått jobba för att hålla igång allt, säger Roger Sabelcrona.

SN är i butiken på onsdagen när den har öppet som vanligt. Hyllorna med konserver och andra produkter som kan förvaras i rumstemperatur är fulla. Däremot är det desto glesare med färsk- och kylvaror, såsom ostar och chark.

I affären står skyltar med information om att de inte har färskvaror på grund av strömavbrottet.

undefined
Linus Hjelm är butikschef för Coop på Stenbärsvägen i Nyköping. "Vi hade strömavbrott från klockan 18.00 på måndagen till 11.00 på tisdagen", meddelar han.

SN sökte under onsdagen butikschefen Linus Hjelm, som gav svar via Bernd Schmitz, pressansvarig för Coops butiker och stormarknader. De berättar att alla produkter som behöver vara kylda eller frysta har kastats och skickats iväg till kommunens avfallshantering.

Varorna är försäkrade och butiken nu för en dialog med försäkringsbolaget.

– Det blir ett omsättningstapp motsvarande de produkter vi har förlorat och för den totala kundströmmen eftersom vi tvingades stänga butiken under tiden, samt för att återställa butiken.

Men under torsdagen ska de få leverans av nya färskvaror.

Enligt Vattenfall orsakades avbrottet som totalt drabbade över 100 kunder av ett kabelfel.

undefined
"Pga strömavbrottet har vi ej färskvaror, vi beklagar detta. Mvh personalen", står det på skyltar runt om i Coopbutiken på Stenbärsvägen i Nyköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!