– Det var tomt, de har nog fått slänga mycket mat tyvärr, berättar Roger Sabelcrona som på onsdagen kommer ut från butiken med en påse frallor.
I 15 år har han handlat på Coop på Stenbärsvägen i Nyköping – som under tisdagen hade stängt efter att ha drabbats av ett runt 17 timmars långt strömavbrott.
– Det är tråkigt. Jag känner personalen och vet vad de har fått jobba för att hålla igång allt, säger Roger Sabelcrona.
SN är i butiken på onsdagen när den har öppet som vanligt. Hyllorna med konserver och andra produkter som kan förvaras i rumstemperatur är fulla. Däremot är det desto glesare med färsk- och kylvaror, såsom ostar och chark.
I affären står skyltar med information om att de inte har färskvaror på grund av strömavbrottet.
SN sökte under onsdagen butikschefen Linus Hjelm, som gav svar via Bernd Schmitz, pressansvarig för Coops butiker och stormarknader. De berättar att alla produkter som behöver vara kylda eller frysta har kastats och skickats iväg till kommunens avfallshantering.
Varorna är försäkrade och butiken nu för en dialog med försäkringsbolaget.
– Det blir ett omsättningstapp motsvarande de produkter vi har förlorat och för den totala kundströmmen eftersom vi tvingades stänga butiken under tiden, samt för att återställa butiken.
Men under torsdagen ska de få leverans av nya färskvaror.
Enligt Vattenfall orsakades avbrottet som totalt drabbade över 100 kunder av ett kabelfel.