Nyköping trampar i rätt riktning när det gäller cykelinfrastruktur anser Lars Nordquist, verksamhetsansvarig inom Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).
– Jag jobbar med 34 kommuner, det finns de som ligger bättre till men på många sätt är Nyköping en förebild. Sedan är det svårt att anpassa vissa områden här, så att de även passar för cykling. Men kommunen är på god väg, säger han.
Sedan i tisdags är det nu definitivt stopp för fotgängare och cyklister över Västra viadukten. Det har inte gått mer än tre år sedan viadukten byggdes om senast, men övergångsstället bedömdes inte vara tillräckligt säkert.
Istället har nu cykelbanan under vägen breddats, fått ny asfalt och belysning bland annat.
– Och nu påbörjar vi arbetet med vägbanan på viadukten. Det ska byggas två filer ut från centrala Nyköping fram till avfarten mot Högbrunn och Idbäcken. Vi kommer att bli klara med det arbetet i juni, säger Tommy Carlsson, verksamhetschef för gata, park, hamn inom kommunen.
Ombyggnation (och projektering) av viadukten kommer att kosta runt 3,2 miljoner kronor. Trafikverket betalar 1,25 miljoner kronor och Nyköpings kommun resten.
Detta blir också det största jobbet som kommunen gör i år, kring cykeltrafik. Bland de större cykelrelaterade projekten som ska genomföras de kommande åren finns exempelvis åtgärder kring östra infarten (från Påljungshage mot Lennings väg) och inte minst kring resecentrum.
I stadsutvecklings- och transportfrågor arbetar Nyköpings kommun enligt en transportstrategi. Av den framgår att fotgängare och cyklister samt kollektivtrafik ska prioriteras – framför biltrafik.
Det handlar kanske framförallt om att rusta och bygga ut cykelvägnätet, men även om andra åtgärder.
– Jag tycker att vi kanske borde ha kommit lite längre med detta. Men allt är en fråga om resurser och under pandemin har mycket annat behövt prioriteras, säger miljö- och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Carl-Åke Andersson (S).
Och fortsätter:
– Det är inte alltid så ekonomiskt stora insatser som behövs. De senaste åren har vi bland annat infört ett cykelledningssystem som visar riktningen med skyltar, plus en stor mängd nya cykelställ. Sopsaltning är ett annat exempel på hur vi får fler att cykla utan att behöva bygga nya cykelbanor, istället görs de befintliga mer tillgängliga.