Nyköping nära få elsparkcyklar i stadsbilden

Ett relativt litet nystartat elsparkcykelföretag är på gång att etablera färgglada elskotrar i Nyköping. Endast polistillstånd saknas för att få dra igång verksamheten.

"Jag tror att Nyköpingsborna kommer att sköta det här", säger Tommy Carlsson, verksamhetschef vid Nyköpings kommun.

"Jag tror att Nyköpingsborna kommer att sköta det här", säger Tommy Carlsson, verksamhetschef vid Nyköpings kommun.

Foto: Magnus Grimstedt.

Nyköping2022-09-03 06:18

– Det positiva är miljön, om det här kan få några människor att välja en elsparkcykel istället för bilen, säger Tommy Carlsson, chef för gata, park och hamn i Nyköpings kommun.

Det lilla bolaget Swift är på gång att etablera sig i Nyköping, för att hyra ut sina elsparkcyklar. Det som fattas är polistillståndet men det tror inte Tommy Carlsson är något problem. Kör bolaget igång så gäller ansökan 70 elsparkcyklar, förklarar han.

– Vi väntar på besked, säger Tommy Carlsson.

Bolaget fanns tidigare i Eskilstuna men är numera verksamt endast i Strängnäs, beträffande Sörmland. Bolaget har även etablerat sig i Småland, så som i Skövde och Trollhättan, enligt bolagets app.

Bolaget har redan markerat ut i sin app var i Nyköping det kommer vara möjligt att hyra elsparkcyklar och var det inte är tillåtet att köra med dem. Längs med Nyköpingsån är ett område där det inte kommer vara tillåtet. 

undefined
Så här ser det ut i Swifts app just nu. Bolaget är nära att etablera sig i Nyköping.

Bolaget vill ha centralstationen och nära Stora torget som sin bas för att ställa ut cyklarna.

Sedan den 1 september gäller en ny lag som berör alla som kör elsparkcykel. Nu är det inte längre tillåtet att parkera fordonet på gång- och cykelbanor eller att köra på gångbanor och trottoarer. Elsparkcyklar är numera nästan likställda med cyklar, förutom just parkeringen. Cyklister kan parkera mot en husvägg på en trottoar men det är alltså inte tillåtet med elsparkcykel. 

I Stockholm har kritiken varit hård mot det relativt nya fenomenet, med avseende på att elsparkcyklar har legat på gångbanor och att det har körts på trottoarer eller liknande.

Vad oroar dig mest?

– Det är att de ska utgöra en trafikfara om de inte används rätt, säger Tommy Carlsson.

Han känner sig ändå trygg med att det ska fungera i Nyköping. Han ser att all nyhetsrapportering som har varit runt fenomenet har påverkat människor att hantera och parkera fordonet på ett lämpligt sätt. 

– Jag tror att Nyköpingsborna kommer att sköta det här, säger han.

Nyköping har byggt ut antalet cykelställ den senaste tiden, förklarar han. Samtidigt ser Tommy Carlsson att det inte kommer räcka för att få riktigt bra ordning. Kommunen kommer behöva se till att elsparkcyklarna får egna ytor, precis som bilar och cyklar har sina ytor.   

Kostnaden för bolagen att ställa ut sina cyklar i kommunen är fem kronor per dag för varje skoter.

Det här gäller från 1/9

Elsparkcyklar får inte framföras på gångbanor och inte parkeras på gång- och cykelbanor, annat än vid cykelställ eller annan uppställningsplats.

Kommun och polis får flytta elsparkcyklar när de står på gång- och cykelbanor. En kommun kan besluta att dessa regler inte ska gälla för vissa stråk eller områden.

Att elsparkcyklar inte får framföras på gångbanor innebär att samma regler gäller för dem som för vanliga cyklar. Påföljden för den som bryter mot förbudet är penningböter.

Källa: Regeringen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!