Vattenfall tog ett beslut 2017 att elektrifiera hela den egna fordonsflottan om 4 600 fordon i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Norge, Finland, Frankrike och Storbritannien. Men har haft problem att hitta rätt fordon för jobben ute på fältet där det finns ett stort behov av lastutrymme för verktyg och maskiner.
– Det här fordonet Volkswagen minibuss (ID.Buzzen) som vi har fått i dag, uppfyller våra miljökrav och framför allt säkerhetskraven så vi tror verkligen på den här bilen, säger Erik Nolberger.
Vattenfall väntar på ytterligare 15 bilar som levereras i början på nästa år.
Joakim Höög på Volkswagen transportbilar Sverige, som levererade bilen, berättar att det är den första helt elektriska transportbilen som är utvecklad för att vara en transportbil.
– Tidigare har vi tagit bensin eller dieselbilar och stoppat i en elmotor och batteri. Det var ett bra steg men en kompromiss tills vi kom till det här, säger han.
Viktor Klemedsson jobbar på Vattenfall och fick provköra sitt nya arbetsfordon.
– Det här känns spännande, det kommer att bli roligt att prova något nytt, säger han.
Hur tror du att ditt jobb påverkas?
– Vi har en hel avdelning som kör elbilar så det finns bra support. Men man får ha en bra strategi, det är betydligt längre mellan laddstationerna än diesel pumparna, säger Viktor Klemedsson.